Mit navn er Caroline, jeg er 26 år og er i skrivende stund på mit sidste semester af læreruddannelsen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Jeg er uddannet i dansk, idræt og samfundsfag til udskolingen. Ved siden af studiet arbejder jeg som klasselærer i en 2. klasse, hvor jeg underviser i fagene dansk, idræt, billedkunst, musik og kristendom.
Presset ungdom
Presset ungdom er et danskundervisningsforløb til 7.-9. klasse, hvor eleverne undersøger ungdomsliv, forventningspres og trivsel gennem noveller, film og kreative opgaver, der styrker refleksion, samarbejde og mundtlig deltagelse.

Hvordan er det at være ung i dag – og hvad sker der, når forventningerne bliver for mange?
Presset ungdom er et engagerende danskundervisningsforløb til 7.-9. klasse, hvor eleverne undersøger, fortolker og taler om ungdomsliv under pres. Gennem noveller af Mette Vedsø, dokumentarfilm og kreative opgaver som booktrailere, brevkasser og pitches arbejder eleverne både analytisk og personligt med temaer som fællesskab, forventningspres og trivsel.
Forløbet lægger vægt på samarbejde, mundtlig deltagelse og refleksion – og hjælper eleverne til at finde deres stemme i samtaler om ungdom og identitet.
Læremidlet har flere formål, blandt andet:
- At lade eleverne arbejde undersøgende med noveller om ungdomsliv under pres
- At udvikle deres kompetencer inden for undersøgelse, fortolkning og perspektivering af tekster
- At styrke refleksionen over egne og andres erfaringer med ungdomsliv, valg og forventningspres
- At træne formidling gennem kreative og elevaktiverende produktioner
For at aktivere eleverne i undervisningen og opfordre til samarbejde, er aktiviteterne i forløbet tilrettelagt, så de fremmer dette. Størstedelen af aktiviteterne bygger derfor på Cooperative Learning-principper, herunder strukturen rollelæsning.
Forløbet er målrettet danskfaget i 7.-9. klasse og tager afsæt i Gyldendals forløb ’Unge under pres’. Der arbejdes med to af Mette Vedsøs noveller: ’Under pres(sure)’ og ’Nye udfordringer’ fra novellesamlingen ’To minutter i dommedag’.
Til læremidlet hører desuden en lærervejledning, som støtter læreren i planlægningen og gennemførelsen af forløbet.








