Beretning om året der gik: 2020

21. januar 2021

I årsberetningen ser vi tilbage på de mange aktiviteter, der har været i 2020 i Læremiddel.dk. Vi tager blandt andet et kig på reorganiseringen af det nye Læremiddel.dk 2.0., de projekter og tiltag som har fyldt i løbet af året, nye projekter og tidsskriftet Learning Tech.

Et skelsættende år

2020 har på flere måder været et skelsættende år for Læremiddel.dk.

COVID-19 betød, ud over de menneskelige omkostninger af sygdommen, at mange aktiviteter blev udskudt og forsinket – herunder vores egne. Men samtidig var omstillingen til nødundervisning af elever og studerende i deres egne hjem en spændende begivenhed, som vi har fulgt tæt i Læremiddel.dk. Pludselig blev digitale løsninger og nye brugsmåder af kendte teknologier en uundværlig forudsætning for overhovedet at kunne undervise.

Det betød blandt andet, at Læremiddel.dk i samarbejde med 6 andre videregående uddannelsesinstitutioner søgte midler hos UFM til at gennemføre en undersøgelse af undervisere og studerendes erfaringer og oplevelser med online-undervisning i foråret 2020.

Læs mere om projektet Erfaringer og oplevelser med online-undervisning under COVID-19-nedlukningen

Derudover blev Læremiddel.dk af TV2Fyn inviteret til at lave et eksemplarisk online undervisningsforløb til eleverne på SIMAC i Svendborg i forbindelse med en programserie om trivsel på uddannelser under corona i forhold til online undervisning.

Se hele det eksemplariske online-forløb her

Ny partner i Læremiddel.dk

Retter vi blikket indad bliver 2020 også en milepæl for Læremiddel.dk. Det er lykkedes at integrere professionshøjskolen UCN som partner i videncenteret. Det er gået forbløffende gnidningsfrit og har lige fra starten været en kæmpe gevinst for videncenteret. At vi nu samarbejder fire professionshøjskoler betyder, at vi nu er landsdækkende, og at Læremiddel.dk qua de dygtige forskere fra UCN har fået større og bredere kapacitet til at gennemføre forskningsprojekter og formidle viden om læremidler.

Det har også ført til en reorganisering af Læremiddel.dk, så hovedparten af aktiviteterne i videncentret nu organiseres i og omkring to forskningsprogrammer, som hver har fokus på særlige indsatsområder og temaer. Programtankegangen skal sikre retning, dvs. at vi i de aktiviteter og projekter, vi selv sætter i gang, og i de projekter, vi opnår ekstern finansiering til, sørger for, at de bidrager til viden og adgang til empiri om programmernes temaer.

Du kan læse meget mere om reorganiseringen, de to forskningsprogrammer og aktiviteter, som blandt andet udgør en større vidensomsætning i læreruddannelsen i årsberetningen.

Hent årsberetning

Derudover kan du læse om de andre projekter, som har fyldt i Læremiddel.dk-regi i 2020:

Lærervejledningen: Design, brug og virkning – Hvordan designes brugbar informering og støtte af læreren? 

Dokumentanalyse og brug af Gyldendals fagportal til Teknologiforståelse

Transformation af undervisning. Udvikling af, reaktioner på og konsekvenser for undervisningspraksis på videregående uddannelser under corona-krisen i Danmark

Praksisfortolkninger af læremidler (PaL)

Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning

Kvalitet i Dansk og Matematik (KiDM)

Adaptive læremidler i matematikundervisningen

Digitalelæreplaner.dk

Midtvejsevaluering i projektet Praktikernetværk om teknologiforståelse

Kulturens Laboratorium

Samt alle de nye projekter, der er i støbeskeen.

Learning Tech

I 2020 har vi desuden udgivet to numre af vores forskningstidsskrift, Learning Tech, som du kan gå direkte

Learning Tech 7: Didaktiske designs – nærbilleder, fjernundervisning og kortlægning

Learning Tech 8: IARTEM 2019 – Kvalitet og valg af læremidler

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.