Peter Brodersen er uddannet lærer og cand.pæd. og har et mastermodul i evalueringsteori.
Blandt Peter Brodersens interesseområder er æstetik i undervisningen, faglighed og dannelse, klasseledelse og lærerroller, differentiering og motivation, og evaluering af undervisning og læreproces.
Peter Brodersen er ansat som lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole ved læreruddannelsen og ved Center for Anvendt Skoleforskning. Han har igennem flere år tillige undervist på efter- og videreuddannelser og den pædagogiske diplomuddannelse.
Peter Brodersen arbejder bl.a. med at udvikle didaktiske begreber og modeller om smag, undervisning og dannelse, der kan anvendes i lærer- og pædagoguddannelsen. Dertil kommer idéudvikling vedrørende læremidler til faget Madkundskab på læreruddannelsen.
Didaktisk opslagsbog: 52 begreber til lærerens undervisning
I denne didaktiske opslagsbog kan du hurtigt få et overblik over 52 centrale didaktiske begreber med dertilhørende krydshenvisninger. Bogen leverer begreber til at analysere undervisning med, og hvert opslag peger på handlemuligheder.
Det didaktiske landskab kan være lidt af en mundfuld at navigere rundt i. Der findes mange centrale begreber som man skal at holde styr på, samtidig med at disse også skal kobles på faglighed og praksis.
Det didaktiske opslagsværk skal forsøge at skabe overblik, samtidig med at bogen kobler teori og praksis på lærerens undervisningsmæssige repertoire. Et repertoire, der kort fortalt drejer sig om at få greb om undervisningens mål, form og indhold i samspil med elevernes forudsætninger.
Et samlet opslagsværk
Opslagsbogen henvender sig til dig, der ønsker et samlet opslagsværk med 52 centrale didaktiske begreber med dertil hørende krydshenvisninger.
Om du er lærerstuderende eller har arbejdet i praksis i mange år, kan selve konceptet bruges til at sætte fagsprog på konkret praksis. Teorien bag de didaktiske begreber bliver i denne bog foldet ud gennem praksisfortællinger, og således kan bogen bruges som værktøjskasse i dit daglige arbejde.
Baggrund for bogen
Idéen udspringer fra Peter Brodersens egen undervisning, hvor de lærerstuderende ofte har efterspurgt et opslagsværk, hvor de kan søge den overordnede viden omkring begreber fra det didaktiske landskab. Foruden et overblik har de studerende også givet udtryk for at mangle konkrete eksempler, som de har kunne koble deres teori op på.
Peter Brodersen, som er en af skaberne bag bogen, satte sig for at udarbejde en bog hvor formålet er at give læseren mulighed for at tænde nogle lygter i kraft af de enkelte opslag, således at han hurtigt kan se undervisningens scene og handlinger, problemstillinger og mulige greb for sig.
Derudover giver bogen også en introduktion til tidens forskere inden for området. Den didaktiske opslagsbog er skrevet af forskere og undervisere fra professionshøjskoler og universiteter over hele landet, herunder er flere af forskerne i Læremiddel.dk også repræsenteret.
Bogens optik er interaktionistisk. Det vil sige, at vi er inde på scenen i klasserummet. Man kan således se rammer og aktiviteter for sig, se samspillet mellem aktørerne, og hvordan lærer og elever bruger læremidler. Hvert opslag præsenterer begrebets betydning og fremtrædelse som aktivitet i praktisk undervisning, det mulige greb, og hvert opslag fremhæver
- intentionelle aspekter ved begrebets praktiske udførsel
- organisering af aktiviteter
- typiske lærer-elevhandlinger i aktiviteter, fx som uddybende eksempler fra klassesamtaler og samtaler i gruppesituationer.
Hent Didaktisk opslagsbog
Er du nysgerrig på, hvad indholdet af bogen byder på, kan du få adgang til bogens indledning gratis. Heri beskrives det didaktiske begreb “Stilladsering” og hvordan begrebet bliver koblet på praksis samt krydshenviser til mange af de andre didaktiske begreber i værktøjskassen.
Download bogens indledning her >>
Bogen kan desuden erhverves på Hans Reitzels Forlag samt i diverse boghandlere landet over.