Nationalt videncenter for læremidler
  • Om Læremiddel.dk
  • Mød os
  • Nyheder
  • Nyhedsbrev
  • Kontakt
  • Forside
  • Viden og værktøjer
    • Videnskabsteori
    • Inspiration til lærere
  • Projekter
  • Om Læremiddel.dk
  • Mød os
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Nyhedsbrev
  • Læremidler
    • Hvad er et læremiddel?
    • Læremiddeltyper
    • Viden om læremidler
    • Læremidler skabt af lærerstuderende
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Bøger
    • Rapporter
    • Evalueringsværktøjer
    • Temaer
  • Inspiration til lærere
    • AI og sprogmodeller
    • Didaktisk dramaturgi
    • Hvad er god undervisning?
    • Undersøgende undervisning
    • Online undervisning
    • Multimodalitet
    • Fagenes læremidler
    • Læremidler
    • Lærer-i-rolle
    • Mad i skolen
    • Ind i undervisningen
    • Bett Show 2019
  • Projekter
  • Learning Tech
  • Videnskabsteori
    • Datakodning: Analyse og fortolkning af empiriske data
    • Manual for analytisk kodning af didaktiske læremidler
    • Statistisk analyse af kvantitative data

Dannelse

Herunder ser du alt indhold omhandlende dannelse.

Artikler (4)

Sans for litteratur

Artikel 4: Denne artikel handler om den substantielle dimension i kvalitetsbegrebet, og her udfordrer Thomas Illum Hansen det performative kvalitetsbegreb. I stedet for at måle kvalitet på noget, der er tømt for indhold, som blot er kvantitet, forslår han at måle kvalitet på indhold – et substantielt kvalitetsbegreb.

Læs mere

Perspektiver på god kvalitet i undervisningen

Artikel 3: I denne artikel kigger Thomas Illum Hansen nærmere på den etiske og pluralistiske dimension i kvalitetsbegrebet og stiller bl.a. spørgsmålene: Hvad er god kvalitet? Hvilken kvalitet vil vi gerne fremme, hvorfor og hvordan? Og hvordan ved vi, hvad god kvalitet er?

Læs mere

Musik som metafor for god undervisning

Artikel 2: Musikken kan ses som metafor for god undervisning. I denne artikel undersøger Thomas Illum Hansen, hvordan vi med musik får blik for, at god undervisning er som en komposition med intro, vers, omkvæd, kontrastykker, bro, mellemstykker, improvisation og outro. Fra musikkens verden ved vi, at der er uendeligt mange måder at komponere den gode musik. Det kræver dog som minimum rytme og stemning.

Læs mere

Kunsten at undervise

Artikel 1: Hvilken betydning har dømmekraften for kvalitet i undervisningen? Hvad er god undervisning? Og hvordan får vi bedre kvalitet i undervisningen? Disse spørgsmål stiller Thomas Illum Hansen blandt andet i denne første artikel i artikelserien: Hvad er god undervisning?

Læs mere
Nyhed (1)

Dannet til digitalisering?

Nyt nummer af tidsskriftet Unge pædagoger med temaet Dannet til digitalisering er netop udkommet. Thomas Illum Hansen har bidraget med en artikel om dannelse, digitalisering og dataficering.

Læs mere
Arrangement (1)

Konference: Dannelse, læring og undervisning

Konference om dannelse som det nye ‘sort’ i uddannelsesdebatten. Men hvad er forholdet mellem dannelse og centrale begreber som læring og undervisning?

Læs mere
Bøger (1)

Pædagogiske tænkere

Pædagogiske tænkere er blevet udgivet i forbindelse med konferencen Empirisk dannelsesforskning. Bogen handler om, hvordan de klassiske pædagogiske filosoffer har tænkt mere empirisk, end vi går og regner med.

Læs mere

Viden og værktøjer

  • Artikler
  • Bøger
  • Rapporter
  • Hvad er et læremiddel?
  • Evalueringsværktøjer
  • Videnskabsteori for studerende

Temaer

  • Begreber om læremidler
  • Læsning og læsevaner
  • Multimodalitet
  • Teknologiforståelse

Om læremiddel.dk

  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Persondatapolitik
  • Cookies
  • Læremidler
    • Hvad er et læremiddel?
    • Læremiddeltyper
    • Viden om læremidler
    • Læremidler skabt af lærerstuderende
  • Viden og værktøjer
    • Artikler
    • Bøger
    • Rapporter
    • Evalueringsværktøjer
    • Temaer
  • Inspiration til lærere
    • AI og sprogmodeller
    • Didaktisk dramaturgi
    • Hvad er god undervisning?
    • Undersøgende undervisning
    • Online undervisning
    • Multimodalitet
    • Fagenes læremidler
    • Læremidler
    • Lærer-i-rolle
    • Mad i skolen
    • Ind i undervisningen
    • Bett Show 2019
  • Projekter
  • Learning Tech
  • Videnskabsteori
    • Datakodning: Analyse og fortolkning af empiriske data
    • Manual for analytisk kodning af didaktiske læremidler
    • Statistisk analyse af kvantitative data
  • Om Læremiddel.dk
  • Mød os
  • Nyheder
  • Nyhedsbrev
  • Kontakt

Kontakt os

Læremiddel.dk · Nationalt Videncenter for Læremidler
Niels Bohrs Allé 1 · 5230 Odense M · +45 63 18 40 24 · post@laeremiddel.dk
EAN: 5798000559684

Følg os

Vi står bag læremiddel.dk