Nyhed (4)

Hvordan anvender lærervikarer lærervejledninger?

Ifølge Skolemonitor.dk er der et stigende antal lærervikarer, der underviser i den danske folkeskole. I den forbindelse er vi blevet nysgerrige på, hvordan lærervikarer forbereder sig på undervisning, om de bruger lærervejledninger og hvordan den ideelle lærervejledning ser ud for dem. Læs et spændende interview med lærervikar og lærerstuderende Luise Natasja Hansen.

Kortlægning af lærervejledningslandskabet

I dette interview med Marianne Oksbjerg sætter vi spot på lærervejledningerne til de mest anvendte didaktiske læremidler inden for danskfaget. Interviewet tager udgangspunkt i en kortlægning af lærervejledningslandskabet, som er baseret på forskningsprojektet Lærervejledningen: Design, brug og virkning.

Hvad siger forskning om lærervejledninger?

Thomas R.S. Albrechtsen og hans kolleger har undersøgt, hvad forskning egentlig siger om lærervejledninger. Det har de gjort gennem et systematisk review af forskning i lærervejledninger, hvor de bl.a. fandt, at studierne overordnet kan opdeles i, om de siger noget om, hvad lærere efterspørger i lærervejledninger, eller om de orienterer sig mere mod, hvad forskere vurderer, lærervejledninger bør indeholde. Læs hele interviewet med Thomas her.

Status på projekt om Lærervejledningen: Design, brug og virkning

I denne artikel får du en status på det igangværende projekt om Lærervejledningen. Stig Toke Gissel giver bl.a. sit bud på, hvordan den fremtidige lærervejledning kan designes. Derudover fortæller han om de fund, forskerne har gjort sig undervejs og forklarer om hvorfor projektet er vigtigt netop nu.


Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.