It, didaktik og læring (2014)
Med reformen af Fælles Mål er der sat nyt fokus på forholdet mellem it og begreberne didaktik og læring.
”It og medier” er blevet et nyt tværgående emne, som skal inddrages i alle fag, Undervisningsministeriet har formuleret en didaktisk model for skolens undervisning, og endelig er de nye Fælles Mål generelt tænkt som læringsmål. Hvad betyder disse forandringer for måden, hvorpå vi integrerer it, fag og didaktik med henblik på elevernes læring?
Dette var udgangspunktet for Læremiddel.dks konference den 23. oktober 2014, hvor de to hovedtemaer ”It i fagenes didaktik” og ”It og didaktik i Forenklede Fælles Mål” blev behandlet og perspektiveret via en række oplæg og i to afsluttende paneldebatter.
Lektor Keld Skovmand fra Læremiddel.dk UC Lillebælt var konferenceleder og oplægsholder og sagde efter konferencen:
“Det har været en supergod dag med gode oplæg, gode paneldebatter og god stemning. Jeg tror, folk fik meget med sig herfra, og at det er grundlag for gode videre samtaler og samarbejder. Jeg synes vi satte gode ting i gang.”
Adjunkt Roland Hachmann fra Videncenter for Almen Pædagogik og Formidling UC Syddanmark bød velkommen og afsluttede konferencen.
Læs også: Det sagde deltagerne
The Ghost in the Machine Videncenterleder Thomas Illum Hansen (Læremiddel.dk, UC Lillebælt)
Hvad kan it gøre ved historie?
Lektor Jens Aage Poulsen (Læreruddannelsen i Jelling og Center for Historie og Kulturarvsformidling, UC Lillebælt)
It-matematikdidaktik og målstyret undervisning
Professor Morten Misfeldt (Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet)
It og Forenklede Fælles Mål
It-didaktisk konsulent Kasper Koed (CFU København, UC Capital)
Forenklede eller blot nye Fælles Mål?
Lektor Keld Skovmand (Læremiddel.dk, UC Lillebælt)