Fortiden og Fremtiden i en forfriskende undervisningsoplevelse

Udgivet: 2023

I denne artikel kan du få et indblik i de erfaringer og overvejelser, som lærerstuderende har gjort sig i forbindelse med en læremiddelproduktion om en interaktiv tidsrejse, der fører eleverne direkte ind i vikingetiden. Artiklen er skrevet af Amaal Ibrahim Mohamed Hussein og Hodann Muna Abdi, lærerstuderende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i oktober 2023.

Denne artikel er udarbejdet som led i Læremiddelmessen 2023: Bæredygtighed i historiefaget. Artiklens formål er vidensdeling blandt lærerstuderende om læremiddelproduktion til grundskolen.

Læremiddelmesse

Årets læremiddelmesse blev afholdt med Fyn som scene, og UCL Odense som vært. Her var der ikke bare snak om bøger og tavler, men en verden af kreativitet, nysgerrighed og en smule nervøs spænding, som kun lærerstuderende kan forstå. Midt i dette farverige kaos af idéer og inspiration mødte vi, lærerstuderende fra Odense og Jelling, op for at præsentere vores stolthed og glæde: et læremiddel, der ikke blot åbner døre til fortiden, men også til en bæredygtig fremtid. Her, i en labyrint af 22 stande, kunne man finde alt fra historiske brætspil til skrift- og skriveteknologi gennem tiden. Men vores hjerte og engagement var i noget langt større.

Vores mission var klar: at forme det antropocæne i et levende forståeligt format med historiedidaktiskeblikke. Vi ønskede ikke bare at undervise; vi ville skabe en dybere forståelse af bæredygtighed. Det var mere end bare en opgave, det var vores rejse gennem historiefaget. Tanken om at fusionere verdensborgerperspektivet, FN’s verdensmål og det antropocæne i historieundervisningen var mere end bare en opgave. Det var vores invitation til at forme undervisningen og sætte vores præg på.

 

Artikel 3: Fortiden og Fremtiden i en forfriskende undervisningsoplevelse

 

Beskrivelse af læremidlet

Lad os tage et nærmere kig på vores læremiddel. Det er intet mindre end en interaktiv tidsrejse, der fører eleverne direkte ind i vikingetiden. Som ‘tidsrejsende’ står eleverne over for valg og beslutninger, der påvirker både vikingernes livsstil og miljøet omkring dem. Dette er mere end blot historiefortælling; det er et eventyr, hvor eleverne er medskabere af fortiden og opdager, hvordan vikingernes handlinger kan relateres til moderne bæredygtighedsprincipper.

 

Messeoplevelsen

Vores rejse stoppede ikke ved udviklingen af læremidlet. På læremiddelmessen blev vores projekt mødt med nysgerrighed og begejstring. Vi havde den ære at dele vores vision med repræsentanter fra Gyldendal, Alinea, Fonden for Entreprenørskab, Læremiddel.dk og Historielab. Diskussionerne var intet mindre end inspirerende. Vi delte idéer og tanker om, hvordan vores projekt kunne finde sit hjem i klasseværelserne og hjælpe elever med at forstå historie og bæredygtighed på en dybere måde.

 

Læs også de andre artikler om læremiddelproduktion i historiefaget

Artikel 1 i serien:

Læremiddel i historie

Artikel 2 i serien:

Et foranderligt kystlandskab – Hersker eller slave af kysten

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.