Læremiddelfaglighed i lærerens arbejde og læreruddannelsen

Temaet for dette års hybridkonference for lærerstuderende og undervisere er Læremiddelfaglighed i lærerens arbejde og læreruddannelsen og finder sted den 30. oktober kl. 10-14 på fire professionshøjskoler. Til hvert oplæg hører en didaktisk pakke som forberedelse, så både studerende og underviser får fuldt udbytte af oplæggene. Læs mere om konferencen her.

 

Læremiddel.dk hybridkonference – oplæg på fire fysiske lokaliteter efter tur

Hybridkonferencen er for alle lærerstuderende og undervisere på Læremiddel.dks fire partnerinstitutioner, UCSYD, UCN, Professionshøjskolen Absalon og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Vi benytter et nyt hybridformat, der samler Læremiddel.dk på tværs af landet. Et fysisk oplæg afholdes på skift for deltagerne på hver partnerinstitution og streames til de tre andre via Zoom. Det vil sige, at en del af konferencen er fysisk og en del af den er virtuel.

Til hvert oplæg er der knyttet en “didaktisk pakke”, som indeholder forberedelse til oplægget samt forslag til videre læsning. Samtidig vil der være deltageraktivering under oplæggene. Se de didaktiske pakker til hvert oplæg nederst på siden.

Dato: den 30. oktober 2023.

Tidsrum: kl. 10.00-14.00. 

Sted: UCL, Festsalen (NBA); UCN, Festsalen; Absalon: Lokale A0.63 (Auditoriet), Campus Roskilde; UC Syd, Esbjerg (Rundetårn) og Haderslev (Ny Kantine).  

Deltagelse via Zoom: https://ucldk.zoom.us/j/69301725414

Program for dagen

9.30-9.50: Modtagelse af studerende og undervisere, der møder ind på en af de fysiske lokationer eller virtuelt

10.00: Velkomst og præsentation af dagens program ved Stig Toke Gissel, Leder af læremiddel.dk

10.10-10.55: Den digitale fagportal. Hvad skal du være opmærksom på, når du bruger et forløb på en digital fagportal?

Oplæg ved Stig Toke Gissel, docent, ph.d.

De digitale fagportaler, som dækker alle fag på alle trin, fylder meget i årsplanerne i de danske skoler. Hvad kendetegner disse forløb i forhold analoge læremidler, hvilken undervisning lægger de op til, og hvordan kommunikeres der med læreren gennem fagportalerne?  

10.55-11.40: Faglig læsning i læreruddannelsen.

Oplæg ved Dorthe Carlsen, lektor, ph.d.

Læsning i alle fag (faglig læsning) er igen et prioriteret område i læreruddannelsen (LU23). I skolen skal eleverne have mulighed for at tilegne sig fagenes sprog og tænkemåder når de læser, skriver og taler i fagene. Ofte sker mødet med fagenes sprog gennem læremidler. I oplægget sættes spot på hvorfor og hvordan man kan arbejde med faglig læsning og læremidler. 

11.40-12.20: Frokostpause

12.20-13.05: Kunstig intelligens i læremidler og læreruddannelse.

Oplæg ved Thilde Emilie Møller, lektor, ph.d., Marianne Riis, docent, ph.d., og Bjarke Lindsø Andersen, adjunkt, ph.d.

I dette oplæg giver vi eksempler på, hvordan kunstig intelligens på forskellige måder finder vej ind i læremidler, og hvilke overvejelser udviklerne af dette gør sig om muligheder og udfordringer for ved kunstig intelligens i læremidler.

13.05-13.50: Tag magten over læremidlet!

Oplæg ved Bine Martine Sønderberg Gori, studerende ved UCN, og Marianne Oksbjerg, lektor, ph.d.

Hvordan forholder læreren sig til det didaktiske læremiddel, hun bruger i undervisningen? Det er der selvfølgelig mange svar på. I oplægget præsenteres cases fra praksis, som belyser nogle af de valg, lærere kan foretage med danskfaglige læremidler. 

13.50-14.00: Afslutning ved Stig Toke Gissel

Didaktiske pakker til de forskellige oplæg

Til hvert oplæg har oplægsholderne udvalgt relevant forberedelse til de studerende:





 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.