Læringsspil til vikarer vinder idékonkurrence

20. november 2017

Martin Kongshave, Mikkel Munk Ejlersen og Maria Thiemer fra Læreruddannelsen på Fyn vandt torsdag idékonkurrencen ved Danish Entrepreneurship Awards.

Det var kulminationen på 5 intensive uger, da 3 overraskede lærerstuderende torsdag aften blev udråbt som vindere af idékonkurrencen for videregående uddannelser ved Danish Entrepreneurship Awards.

Faget fanger

For godt en måned siden fik Martin, Mikkel og Maria idéen til spillet ”Faget fanger” efter at have spillet selskabsspillet ”Ordet fanger”. Det nye spil skal styrke fagligheden i vikartimerne i skolen. Indtil videre består Faget fanger af to fagspil: ”Skov-stratego” og et spil til dansk i udskolingen. Derudover har de studerende et historiespil på tegnebrættet. Spillene skal understøtte en højere faglighed i vikartimer i skolen, og spillene skal kunne sætte en ufaglært vikar i stand til at gennemføre undervisning med et vist fagligt niveau.

Skal nu testes i folkeskolerne

Med æren modtog de studerende en check på 10.000 kroner. Pengene skal i første omgang bruges på at videreudvikle spillet og ikke mindst få testet det ude i skolerne, fortæller Martin Kongshave. – Vi vil rigtig gerne kunne sætte et mærkat med ”Testet i folkeskolen” på spillet. Det er vigtigt, at det virker, fortsætter han.

Blod på tanden

Vejen fra den første idé til den foreløbige kulmination i Messe C i Fredericia har været hektisk, og Martin fortæller, at det var en overvældende oplevelse pludselig at stå og pitche spil-idéen på en stor scene foran 100 mennesker. Det er først nu ved at gå op for ham, hvor god idéen i virkeligheden er. De 3 spilmagere har via konkurrencen fået nogle gode kontakter og masser af blod på tanden i forhold til at få gjort idéen til et produkt, der kan bruges ude på skolerne.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.