Peter Brodersen er uddannet lærer og cand.pæd. og har et mastermodul i evalueringsteori.
Blandt Peter Brodersens interesseområder er æstetik i undervisningen, faglighed og dannelse, klasseledelse og lærerroller, differentiering og motivation, og evaluering af undervisning og læreproces.
Peter Brodersen er ansat som lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole ved læreruddannelsen og ved Center for Anvendt Skoleforskning. Han har igennem flere år tillige undervist på efter- og videreuddannelser og den pædagogiske diplomuddannelse.
Peter Brodersen arbejder bl.a. med at udvikle didaktiske begreber og modeller om smag, undervisning og dannelse, der kan anvendes i lærer- og pædagoguddannelsen. Dertil kommer idéudvikling vedrørende læremidler til faget Madkundskab på læreruddannelsen.
NY BOG: Gruppearbejde
Gruppearbejde er en værktøjsbog til lærere, lærerstuderende og undervisere med fokus på at forbedre gruppearbejde. Bogen indeholder konkret materiale til, hvordan grupper kan “spille hinanden gode”.
Gruppearbejde – at organisere, vejlede og intervenere er en bog med værktøjer til, hvordan gruppearbejde kan gribes an, så gruppen “spiller hinanden gode”.
Redaktør på Gruppearbejde Peter Brodersen fortæller, at hovedsigtet med bogen er, at læseren efter hvert kapitel kan afgrænse, analysere dilemmaer, udpege handlemuligheder og begrunde aspekter af gruppearbejde. Læseren kan reflektere over handlemuligheder ud fra bogens gennemgående problemstilling: Hvilke didaktiske og gruppedynamiske strategier kan medvirke til at fremme elevers faglige og sociale udvikling i gruppearbejde?
Med en pædagogisk vinkel stiller bogen skarpt på konkrete situationer i undervisningen, analyserer dilemmaer og peger på handlemuligheder. Derudover belyser bogen centrale begreber såsom rammesætning, rytme og differentiering, forudsætninger for gruppearbejde, gensidig positiv afhængighed, stilladsering og dialog, normer, roller og positioner, anerkendelse og socialt klima, formativ og ikke mindst summativ evaluering af gruppearbejde.
Peter Brodersen udtaler:
Peter Brodersen tilføjer desuden, at undertitlen at organisere, vejlede og intervenere er valgt, fordi læreren, underviseren og den lærerstuderende gentagne gange gør erfaringer med at skulle organisere, vejlede og gribe ind i elevrelationer med gruppedynamisk udspring. Nogle af de fremherskende problemstillinger med gruppearbejde er, at eleverne kan have vanskeligheder med at komme i gang, de kan have forskellige forståelser af opgaven, de vælger forkerte fremgangsmåder – og at de dermed lander i blindgyder.
Værktøj til undervisere
Bogen skal ses som et værktøj til lærere og lærerstuderende, idet bogens konkrete eksempler er taget fra lærere og elevers erfaringer med gruppearbejde. Bogen henvender sig lige så høj grad til undervisere, der gør sig erfaringer med at skulle organisere, vejlede og intervenere i gruppearbejde.
Værktøjerne er gældende for alt gruppearbejde og kan således også benyttes af undervisere på videregående uddannelser.
Mere om Gruppearbejde
Redigeret af: Peter Brodersen
Sideantal: 164 sider
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Pris: 200 kroner.
Bogens kapitler:
- At rammesætte og diffentiere gruppearbejde
- At sammensætte grupper til produktivt samarbejde
- At vejlede grupper på indhold og proces
- Lærerens arbejde med gruppeprocesser
- At evaluere gruppearbejde