Kortlægning af kommunale indkøbsordninger for digitale og analoge læremidler
Dette projekts formål er at give en kortlægning af, hvordan danske kommuner organiserer indkøb af digitale og analoge læremidler, med fokus på modeller, beslutningsprocesser og evaluering.
Projektbeskrivelse for trædestensprojekt: Kortlægning af kommunale indkøbsordninger for digitale og analoge læremidler
Formål
Nationalt Videncenter for Læremidler har i samarbejde med KL igangsat en kortlægning af, hvordan kommuner i Danmark har organiseret indkøb af digitale og analoge læremidler.
Skolechefer eller tilsvarende i alle 98 danske kommuner inviteres derfor til at deltage i vores survey om modeller for indkøb af læremidler.
Undersøgelsesspørgsmål:
- Hvilke indkøbsmodeller anvender hver kommune for hhv. analoge og digitale læremidler?
- Er det centralt i kommunen eller fx lokalt på skolerne at beslutningerne træffes, og hvem bliver inddraget i beslutningsprocesserne?
- Desuden forsøger vi at få indsigt i, hvad modellerne så har udmøntet sig i, fx mht. balancen mellem det analoge og digitale, mangfoldighed i udvalget mv.
- Ydermere spørges til, hvordan brugen af læremidlerne er evalueret, hvilket sandsynligvis er mest relevant for digitale læremidler.
Undersøgelsen viderefører og opdaterer den tilsvarende undersøgelse publiceret i Lærernes digitale hverdag (STIL, 2021). Læs pdf’en her
Nationalt Videnscenter for Læremidler vil derfor gerne i kontakt med den eller dem i kommunens indkøbs- eller skoleforvaltning, der har indblik i kommunens praksis for indkøb af undervisningsmaterialer.