Kortlægning af kommunale indkøbsordninger for digitale og analoge læremidler

Projektperiode: 2024-2025
Status: Igangværende

Dette projekts formål er at give en kortlægning af, hvordan danske kommuner organiserer indkøb af digitale og analoge læremidler, med fokus på modeller, beslutningsprocesser og evaluering.

Projektbeskrivelse for trædestensprojekt: Kortlægning af kommunale indkøbsordninger for digitale og analoge læremidler

 

Formål

Nationalt Videncenter for Læremidler har i samarbejde med KL igangsat en kortlægning af, hvordan kommuner i Danmark har organiseret indkøb af digitale og analoge læremidler.

Skolechefer eller tilsvarende i alle 98 danske kommuner inviteres derfor til at deltage i vores survey om modeller for indkøb af læremidler.

Undersøgelsesspørgsmål:

  • Hvilke indkøbsmodeller anvender hver kommune for hhv. analoge og digitale læremidler?
  • Er det centralt i kommunen eller fx lokalt på skolerne at beslutningerne træffes, og hvem bliver inddraget i beslutningsprocesserne?
  • Desuden forsøger vi at få indsigt i, hvad modellerne så har udmøntet sig i, fx mht. balancen mellem det analoge og digitale, mangfoldighed i udvalget mv.
  • Ydermere spørges til, hvordan brugen af læremidlerne er evalueret, hvilket sandsynligvis er mest relevant for digitale læremidler.

Undersøgelsen viderefører og opdaterer den tilsvarende undersøgelse publiceret i Lærernes digitale hverdag (STIL, 2021).  Læs pdf’en her

Nationalt Videnscenter for Læremidler vil derfor gerne i kontakt med den eller dem i kommunens indkøbs- eller skoleforvaltning, der har indblik i kommunens praksis for indkøb af undervisningsmaterialer.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.