At vurdere læremidler i dansk

Forfattere: Dorthe Carlsen og Jens Jørgen Hansen
Udgivet: 2009

At vurdere læremidler i dansk er en introduktion til læremidler og deres rolle i danskfaget, i danskfagets undervisning samt i praktikken. Bogen kan også bruges i læreruddannelsens andre fag.

At vurdere læremidler i danskLæremidler giver god støtte til lærerens undervisning med ideer til faglige mål, indhold, undervisnings- og arbejdsformer – ja hele undervisningsforløb. En central kompetence er derfor læremiddelfaglighed – at læreren kan forholde sig reflekterende, analyserende og vurderende til læremidler. Bogen præsenterer en række kvalitetskriterier til vurdering af didaktiske læremidler som i bogen kaldes videnskriterier, undervisningskriterier og læringskriterier.

Bogen er udarbejdet af Dorthe Carlsen og Jens Jørgen Hansen fra UC Syddanmark og udgivet af Dansklærerforeningen.

Det skrev medierne om bogen

Bogen er anmeldt af Folkeskolen. Her skrev anmelderen bl.a.:

Det er meget prisværdigt, at forfatterne i denne bog systematisk beskriver, hvordan man kan analysere og vurdere læremidler til dansk. De slår til lyd for etablering af en læremiddelfaglighed, der består i, at lærerne anvender en systematisk faglig-pædagogisk metode til at forholde sig til læremidler, og at der skabes et fælles fagsprog om emnet. Lærerne skal kunne vurdere læremidlers formulerede og indbyggede fagsyn, deres syn på læring og deres forslag til undervisningens tilrettelæggelse (…)

Jeg vil anbefale lærerstuderende og lærere at læse og bruge hæftet, så de kommer i gang med at arbejde dybtgående med analyse, valg og anvendelse af læremidler, der passer til deres undervisning. Bogen er således en god begyndelse til en nødvendig professionalisering af læremiddelområdet i dansk.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.