Billedkunst
‘Billedkunst’ i serien ‘Mål og midler’ udforsker centrale og grundlæggende problemstillinger for en didaktisk forståelse af læremidler til skolens billedkunstundervisning.
Billedfaget har ændret sig markant over de seneste godt hundrede år – fra faget hed Tegning i første halvdel af 1900-tallet, over Formning i 60’erne til 90’erne og til faget Billedkunst, som nu udfordres af et stadigt bredere billedbegreb, efterhånden som betydningen af visualitet i samfundet øges. Bogen illustrerer denne udvikling via en række tidstypiske læremidler.
Desuden rummer bogen analyser af både læreplaner og læremidler til billedkunstundervisningen. At sammenholde læreplaner og læremidler og se dem i historisk perspektiv gør det muligt at reflektere over og diskutere fag, fagdidaktik og undervisning.
Et andet væsentligt perspektiv er analyserne af ‘Forenklede Fælles Mål’, som vi sammenligner med læreplanerne i Ontario og Norge, hvor man finder andre former for målstyring end den, der i øjeblikket gøres gældende i Danmark.