Lisa Prætorius er lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskoles pædagoguddannelse og er uddannet cand.mag. i pædagogik. Lisa har særlig interesse i didaktik, æstetiske læreprocesser og digitalisering.
Kodning og bearbejdning af kvalitative data
Som studerende skal du forholde dig til store mængder empirisk data, når du skal skrive skriftlige projekter. I denne artikel introduceres du til, hvordan du kan analysere og fortolke dine kvalitative data, som du har indsamlet via interviews og observationer mv.
Af Lisa Prætorius, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Formålet er, at du kan udarbejde en struktureret og transparent dataanalyse, hvor det bliver tydeligt for læseren, hvordan du har undersøgt dine data enten med den teoridrevne (deduktive) eller empiridrevne (induktive) analysemetode. Til at støtte din analyseproces vil du blive introduceret til analysemetoder og -strategier samt analyseskemaer med hjælpespørgsmål.
Artiklens teoridrevne og empiridrevne fremgangsmåder og analyseskemaer er målrettet professionsuddannelserne. Der er ikke formelle krav i studieordningerne til bestemte fremgangsmåder eller analyseskemaer, da datakodning kan struktureres på forskellig vis, fx i et databehandlingsprogram (fx Excel eller Word) eller markering af analysefundene i det empiriske materiale (fx feltnoter eller udskrifter).
Hvad er kodning og kategorisering?
Bearbejdning af kvalitative data tilrettelægges ud fra den teoridrevne (deduktive) eller empiridrevne (induktive) metode. Lig andre analyser “nedbrydes” empirien i mindre kategorier eller temaer.
Lav et kodetræ
I kategoriseringen af dit empiriske materiale er et kodetræ nyttigt, da det skaber et overblik over dine overordnede og underordnede koder.
Et kodetræ giver både dig og læseren et visuelt overblik over dine kodningsvalg og illustrerer også dine ‘mærkaters’ kodningsfarve. Idet kodningen har betydning for analysens resultater, er det essentielt, at kodningsvalgene begrundes og kommunikeres til læseren (Kelstrup & Lynggaard, 2019, s. 168-169).
Teoridrevet kodning eller empiridrevet kodning?
Når du koder dit empiriske materiale, har det betydning, om du har indsamlet materialet ud fra den teoridrevne eller den empiridrevne metode.
Videnskabsteorien bestemmer din dataindsamlingsmetode
Egholm (2015, s. 234-237) har udarbejdet en oversigt over de videnskabsteoretiske retninger med deres epistemologi, altså den “natur” som viden har og hvordan denne viden produceres. Nedenfor præsenteres fem gængse videnskabsteoriers analysemetoder til opnåelse af viden, som angiver, hvordan du kan indsamle og bearbejde dine empiriske data.
Hvorfor skal du bruge en analysestrategi og et analyseskema?
Formålet med at anvende en analysestrategi og et analyseskema er, at du kan gennemføre en struktureret analyse af teoridrevet (deduktivt) og empiridrevet (induktivt) kodet empiri, som er et afgørende og gennemgående element i alle større skriftlige opgaver.
Ved hjælp af analyseskemaerne i højre side (til download), Teoridrevet analyseskema med hjælpespørgsmål og Empiridrevet analyseskema med hjælpespørgsmål, kan du samle og analysere delelementerne fra kodningerne i mere overordnede kategorier, idealtyper, narrativer, diskurser eller fænomener for at se nye sammenhænge eller manglende sammenhænge og modsætningsforhold (Tanggaard & Brinkmann, 2015, s. 46).
Teoridrevet analysestrategi
Teoridreven kodning og analyse af kvalitative data foregår i flere faser. I den teoridrevne (deduktive) analyse undersøges data med en eller flere teorier med henblik på at bekræfte eller forkaste en teoretisk hypotese.
Brandi og Sprogøe (2019), se Figur 1, opdeler den teoridrevne (deduktive) analysestrategi i 6 faser:
- Fase 1 og fase 2 vedrører det eksisterende teorifelt og den teori, som du ønsker at anvende til at undersøge undersøgelsesfeltet (fx kommunikation med unge). I denne fase bruger du tid på at få indblik i den eksisterende viden om fænomenet både teoretisk og empirisk. Med afsæt i denne viden om fænomenet, udvælger du de teorier og metoder, som du vil arbejde videre med i projektet. Udvælg teori der matcher din problemformulering, men også teoriens anerkendelse og anvendelighed skal indtænkes i din udvælgelse.
- Fase 3 er en identifikation af de teoretiske kernebegreber og modeller, som du vil anvende i din dataanalyse. På baggrund af indholdet i den udvalgte teori opstiller du nu kategorier eller temaer, der kan bruge til at strukturere din datakodning ud fra. Anvender du fx tre grundbegreber fra Axel Honneths teori om anerkendelsessfærer (Honneth, 2003), skal du også indsamle dine empiriske data med udgangspunkt i disse kernebegreber. Dette vil eksempelvis afspejles i din interviewguide eller dit observationsfokus.
- Fase 4 er datakodningen, som illustreres ved fire cirkler med farvede punkter. I denne proces bruger du aktivt dine identificerede kernebegreber til at farvekode din indsamlede empiri. Du tager et sæt “analysebriller” på, som repræsenterer en bestemt teori og dens kernebegreber, fx Honneths anerkendelsessfærer og “highlighter” det empiriske materiale ud fra denne kategori.
- Fase 5 illustreres ved fire kategoriserede analysebokse. I analyseboksene er de sammenskrevne analyseresultater, der er en overordnet fortælling til hver af dine kategorier skabt på baggrund af tekststykkerne i din grundige kodning. Denne overordnede `fortælling´, dvs. analyseresultaterne, skal nu analyseres og fortolkes med den udvalgte teori og dens kernebegreber. Analyseresultaterne fra din kodning skal analyseres og fortolkes for at be- eller afkræfte, hvordan praksis afspejler teorien og hvad teorien kan fortælle om udvalgte dele af praksis. Dermed skaber du en dybere forståelse af problemformuleringen, som du kan konkludere på. I den teoridrevne analyse kobler du din valgte teori med analyseresultaterne fra datakodningen. Du skaber derved en vekselvirkning mellem fag og fænomen, hvor du viser din forståelse af analyseresultaterne.
- Fase 6 illustreres ikke, men handler om, at du skal afrapportere dine analyseresultater og tydeliggøre dine analyser og fortolkninger i dit skriftlige projekt (Ibid., s. 58-63).
Stilladser din analyse- og fortolkningsproces i fase 5 og 6 ved at anvende Mini-model: Introducér – Citér – Kommentér. Stilladser dit projekts analyseafsnit (Prætorius, 2022).
Empiridrevet analysestrategi
I den induktive (empiridrevne) analyse undersøges empirisk data med henblik på at afdække et eller flere fænomeners mønstre. Med andre ord er det en analyse, hvor de empiriske data `bestemmer´ retningen.
Braun og Clarkes (2006) empiridrevne (induktive) analysestrategi bestående af 6 faser kan illustreres som i Figur 2 (Brandi & Sprogøe, 2019).
- Fase 1 og fase 2 repræsenterer empirien og de observerede fænomener. I denne fase skal du lære din empiri at kende. Sørg for at få et indblik i empiriens omfang, indhold og overordnede emner. Ud fra dette indblik laver du nogle foreløbige koder (fx verbal og nonverbal kommunikation) og du “highlighter” de tekststykker, som passer til koden. Her gennemfører du den første
- Fase 3 er en identifikation af et antal foreløbige kategorier (fx kommunikation med unge), der skabes ved at sortere de foreløbige koder fra fase 2 i kategorier, som kan guide analysen. I figuren illustreres fase 3 ved fire bokse med foreløbige kategorier.
- Fase 4 illustrerer en forfinelse af dine kategorier. Her samler du eller splitter du dine kategorier op i flere kategorier. Dette foregår på to niveauer. Først gennemgår du de forskellige tekststykker i empirien, som hver kode dækker over. Derefter beslutter du, om enkelte tekststykker skal flyttes til en anden kategori eller om kategoriens tema skal ændres, suppleres med ord eller helt fjernes. Her gennemfører du evt. en genkodning for at tilføje nye aspekter og fange de elementer, som du overså i første datakodning.
- Fase 5 illustrerer fortolkningsprocessen. Dit næste skridt i analyseprocessen er at lave en dybdegående fortolkningsproces. Du skal skrive en overordnet fortælling til hver af dine kategorier på baggrund af tekststykkerne i din grundige kodning. Med udgangspunkt i dine udledte kategorier og forståelser fra empirien udvælger du nu et antal teorier, der kan belyse og fortolke dine analysefund. I processen trækker du essensen ud fra kategorierne og beskriver, hvad er interessant, hvordan og hvorfor er det interessant. Det er vigtigt, at du hele tiden holder det op imod dine andre kategoriserede analyser og din problemformulering.
- Fase 6 illustreres ikke, men handler om, at du skal afrapportere dine analyseresultater og tydeliggøre dine analyser og fortolkninger i dit skriftlige projekt (Ibid., s. 78-82).
Stilladser din fortolkningsproces i fase 5 og 6 ved at anvende Mini-model: Introducér – Citér – Kommentér. Stilladser dit projekts analyseafsnit (Prætorius, 2022).
Hvad er en fortolkning af empirien?
Fortolkningsprocessen og analyseprocessen er to forbundne processer. Du skal dog have afsluttet din kodning af empirien før, du går videre til fortolkningsprocessen.
Analysedelen handler om, at empirien “brydes ned i mindre dele”. Modsat handler fortolkning om at syntetisere (opbygge) analysens samlede fund og om at forklare, hvilken betydning du tillægger analysens resultater.
Derfor skal du afslutningsvist fortolke din analyses resultater. Fortolkningsprocessen kan opdeles i to dele, hvor du starter med at fortolke analyseresultatet i hver kategori og efterfølgende vurdere og reflektere over sammenhængene på tværs af kategorierne.
Fortolkning af de samlede analyseresultater i hvert tema/kategori
I både det teoridrevne og empiridrevne analyseskema afsluttes analysen med en syntese (opbygning), der har til formål at fortolke, sammenfatte og opsummere de tematiserede analysefund (Lynggaard 2015, s. 165).
Vurdér og opsummér de vigtigste sammenhænge
Afslutningsvist skal du opsummere og delkonkludere på de vigtigste nye sammenhænge fra din fortolkning af kategoriernes analyseresultater. Her viser du din forståelse af de fortolkede analyseresultater.
Det, du fremhæver i din opsummering, skal anvendes aktivt. Det gør du ved at sætte de vigtigste nye sammenhænge i relation til andre dele af din fortolkning eller fremhæve en betydning som noget yderst eller mindre relevant i relation til din problemformulering og dit projekt (Brandi & Sprogøe, 2019, s. 63). Derved foretager du en aktiv vurdering og stillingtagen til, hvordan fortolkningerne eller teoriudviklingen, der er udformet på grundlag af dine analyseresultater, besvarer din problemformulering. Denne vurdering skal kommunikeres til læseren.
Litteratur
Boolsen, M. W. (2015). Grounded theory. I: Brinkmann, S. & L. Tanggaard, Kvalitative metoder. En grundbog (2. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Brandi, U. & Sprogøe, J. (2019). Det magiske øjeblik. Kvalitativ analyse skridt for skridt. Hans Reitzels Forlag.
Honneth, Axel (2003). Kampf um Anerkennung. Zur moralischen Grammatik sozialer Konflikte. Mit einem neuen Nachwort. Suhrkampf, Frankfurt am Main.
Hvidkjær, S. & Sørige, J. (2021). Omsorgspligtens påvirkning af selvbestemmelse. En undersøgelse af pædagogens omsorgspligt og borgerens selvbestemmelsesret i mødet med mennesker med fysisk- og psykisk funktionsnedsættelse. Bachelorprojekt. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Lynggard, K. (2015). Dokumentanalyse. I: Brinkmann, S. & L. Tanggaard. Kvalitative metoder. En grundbog. 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.
Kelstrup, J. D. & Lynggaard, K. (2019). Computerbaseret dokumentanalyse. I: Kristensen, C. J. & M. A. Hussain. Metoder i samfundsvidenskaberne (2. udg.). Samfundslitteratur.
Kvale, S. (1997). Interview: en introduktion til det forskningsbaserede forskningsinterview. Hans Reitzels Forlag.
Launsø, L., Olsen, L. & Rieper, O. (2017). Forskning om og med mennesker – Forskningstyper og forskningsmetoder i samfundsforskning. Munksgaard.
Prætorius, L. (2022a). Analyse af interviews. Læremiddel.dk
Prætorius, L. (2022b). Mini-model: Introducér – Citér – Kommentér. Stilladser dit projekts analyseafsnit. Læremiddel.dk
Reinecker, L. & Jørgensen, P. S. (2017). Den gode opgave. Håndbog i opgaveskrivning på videregående uddannelser (5. udg.). Samfundslitteratur.
Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2015). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. I: Brinkmann, S. & L. Tanggaard. Kvalitative metoder. En grundbog (2. udg.). Hans Reitzels Forlag.
VIA Opgavevejledning (u.å.). Databearbejdning. Induktiv og deduktiv analyse.
Fordybelseslitteratur
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology (s. 77-101). Qualitative Research in Psychology, 3 (2).
Kvale, S. (1997). Interview: en introduktion til det forskningsbaserede forskningsinterview. Hans Reitzels Forlag.
Launsø, L., Olsen, L. & Rieper, O. (2017). Forskning om og med mennesker – Forskningstyper og forskningsmetoder i samfundsforskning. Munksgaard.
Prætorius, L. (2022a). Analyse af interviews. Læremiddel.dk
Prætorius, L. (2022b). Mini-model: Introducér – Citér – Kommentér. Stilladser dit projekts analyseafsnit. Læremiddel.dk
Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2015). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder. En grundbog. 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.
VIA Opgavevejledning (2020). Databearbejdning. Induktiv og deduktiv analyse.