Peter Brodersen er uddannet lærer og cand.pæd. og har et mastermodul i evalueringsteori.
Blandt Peter Brodersens interesseområder er æstetik i undervisningen, faglighed og dannelse, klasseledelse og lærerroller, differentiering og motivation, og evaluering af undervisning og læreproces.
Peter Brodersen er ansat som lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole ved læreruddannelsen og ved Center for Anvendt Skoleforskning. Han har igennem flere år tillige undervist på efter- og videreuddannelser og den pædagogiske diplomuddannelse.
Peter Brodersen arbejder bl.a. med at udvikle didaktiske begreber og modeller om smag, undervisning og dannelse, der kan anvendes i lærer- og pædagoguddannelsen. Dertil kommer idéudvikling vedrørende læremidler til faget Madkundskab på læreruddannelsen.
Når æstetik og håndværk sætter spor i erkendelsen
Kulturens Laboratorium binder inspiration og læring sammen i en sløjfe, gennem et forløb, hvor de lærerstuderende, elever og kunstnere bliver koblet sammen for at forene kunst og kultur gennem æstetisk undervisning i klasseværelset.
”Inspiration does exist – but it has to find you working”
Pablo Picasso
Inspiration betyder oprindeligt indånding
Ordets rødder kommer af in-spirare; at indblæse, indgyde og begejstre.
Dermed fortæller det os, at inspiration er et mellemværende, der opstår i et aktivt samspil med omgivelserne. Inspiration has to find you working – så hvad kan der egentlig ske, når elever møder kunstnere og kulturformidlere i klasseværelset og værkstedet?
4.c står på en række ude foran multirummet. Luise, en kunstner, byder eleverne velkommen. De får at vide, at de skal forsøge at være helt stille inde i rummet, og at hun vil guide dem igennem det, de skal opleve. De sendes enkeltvis ind med et æble og beskeden: “Følg stien og sæt dig ned ved en tallerken”. Rummet er mørklagt, og kun små lamper, lyser rummet op. Lyden af regn, torden og fuglefløjt fylder rummet. Der er lavet æblestier, der går forskellige veje. For enden af stierne er der dannet en hestesko af gamle porcelænstallerkener. (…..)
”Et æble er et æble og sommetider mere end det – når oplevelser sætter spor i erkendelsen”, hedder et af forløbene blandt flere afkast fra Kulturens Laboratorium 2019.
Her har deltagerne i projektet arbejdet med spørgsmålet om hvilke aktiviteter, der kan flettes ind i undervisningen, når kunstnere gør deres entré i skolen og i klasseværelset. Svarene er kommet i form af flere forløb og nye erfaringer. Omdrejningspunktet er, at elever møder undervisning, tilrettelagt i samarbejde mellem studerende fra læreruddannelsens sidste trin, og med inspiration fra udøvende kunstneres ånd og hånd.
Går vi ind på scenen, ser vi elever, der i forskellige forløb bliver inspireret og udfordret af æstetiske oplevelser, der giver dem adgang til at se på virkeligheden fra et andet perspektiv, end de vante briller ellers tillader. Vi ser også elever, der får øjnene op for, at der ikke er en genvej til håndværksmæssige færdigheder, og at kunstneren kan støtte deres praktiske indlevelse i, hvordan håndværksmæssige greb giver adgang til særlige øjeblikke af produktivitet.
Forløbene kan bruges som inspiration til fremadrettede undervisningsforløb, hvor æstetik og inspiration er omdrejningspunkt.
De forskellige projekter kan downloades i en printvenlig og digital version:
Download digital version her
Download printvenlig version her