En verdensvendt og fokuseret projektdidaktik
Projektdidaktik med appetit på verden” udvikler en fællesskabsorienteret og udfordringsbaseret projektdidaktik i grundskolen. Projektet fokuserer på virkelighedsnære udfordringer, elevernes nysgerrighed som drivkraft og stilladsering af udfordringskompetence. Teori og praksis udvikles sideløbende, og der udgives løbende materialer og artikler.
Af Stinus Storm Mikkelsen (projektleder), Karsten Agergaard og Dag Munk Lindeman, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Projektdidaktik med appetit på verden er et forsknings- og udviklingsprojekt med fokus på udvikling af projektdidaktikken i grundskolen.
Projektets formål er at udvikle en fællesskabsorienteret, udfordringsbaseret og indholdsmæssigt kvalificeret projektdidaktik på tværs af fag. Projektet gennemføres i tæt samarbejde med deltagende skoler.
Projektet bygger videre på empirisk og teoretisk viden udviklet i projektet Inkluderende digital projektdidaktik (xx henvisning til Projektside 2), herunder særligt den kompetenceorienterede tilgang til stilladsering og den udfordringsdidaktiske indholdsforståelse. Projektet søger således empirisk og teoretisk at videreudvikle nedenstående projektdidaktiske kategorier:
Udfordringen som indholdsmæssigt omdrejningspunkt
Projektdidaktik med appetit på verden arbejder videre med Inkluderende digital projektdidaktiks koncept om den fælles, virkelighedsnære udfordring som bærende i projektundervisningen. Fælles udfordringer kan ideelt set skabe både fællesskab og mangfoldighed. Den fælles udfordring kan give muligheder for kollektive erfaringer, fælles fokus og faglig kvalificering; muligheden for delprojekter kan skabe rum for elevernes interesser.
Appetit på verden som drivkraft og dannelsesorientering
Projektdidaktik med appetit på verden ser børn og unges appetit på verden som både en drivkraft og et dannelsesprojekt. En drivkraft, fordi udfordringsdidaktikken dyrker de unges nysgerrighed og skaberglæde. Og et dannelsesprojekt, fordi de unge gerne skulle udvide deres interesser – og udvikle deres appetit på at indtage verden.
Stilladsering af udfordringskompetence
Projektdidaktik med appetit på verden videreudvikler Inkluderende digital projektdidaktiks koncept for projektkompetencer i et stilladseringsperspektiv. Her fokuserer vi særligt på udfordringskompetence, som betegner modet og evnen til at udfordre sig selv, arbejde systematisk med sin læreproces og tænke over dens betydning. Projektet videreudvikler Inkluderende digital projektdidaktiks greb til proaktiv stilladsering af projektkompetencer med særligt fokus på udfordringskompetence.
For alle tre ovenstående elementer gælder det, at designprocessen foregår samtidig med en sideløbende praksisforankret teoriudvikling med henblik på at udforme en sammenhængende udfordringsorienteret projektdidaktik og herunder didaktiske designprincipper samt eksemplariske forløb i læremiddelform.
Projektet er igangværende, og der vil løbende blive udgivet formidlingsartikler og materialer fra projektet her på siden.
Projektdeltagere
Stinus Storm Mikkelsen (projektleder), Karsten Agergaard og Dag Munk Lindeman, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole