Tom Steffensen er lektor og profilmedarbejder på læreruddannelsen ved Professionshøjskolen Absalon. Han underviser og arbejder med forskning og udvikling relateret til grundskolen med særligt fokus på danskfagets didaktik, fagteamsamarbejde, efterskolepædagogik og undervisning af tosprogede elever.
Fagteamet er nøglen til forandring af dansk- og matematikundervisningen
Fagteamets faglige fællesskab er nøglen til succes, når der skal arbejdes med nye undervisningstilgange. Læs med her og bliv klogere på, hvad der skal til, når der skal etableres en ny ”didaktisk kontrakt” med nye elev- og lærerroller.
Som lærerne påpeger i citaterne ovenfor, kan det være svært at finde tid og rum til faglig fordybelse i en hektisk skolehverdag. Den er den mulighed, vi har bestræbt os på at skabe i projekterne KiDM (Kvalitet i Dansk og Matematik) og Fagcentreret skoleudvikling. Omdrejningspunktet i begge projekter har været at udvikle undervisningen i en mere undersøgende retning. Vi håber, at tankerne bag og idéerne til undersøgende dansk- og matematikundervisning vil brede sig. Derfor har vi udarbejdet en række ressourcer, som I kan bruge til at komme godt i gang med undersøgende undervisning på jeres skole.
Undersøgende undervisning er svær i starten
Flere lærerne peger på, at det kan være svært at komme i gang med at undervise undersøgende, fordi både elever og forældre er trygge ved den traditionelle videns- og færdighedsorienterede undervisning.
Den undersøgende undervisning er krævende, fordi den bryder med en skolekultur, som mange kender. Det kan være frustrerende for både elever og lærere, at der ikke pludselig kun er én metode eller ét svar, der tæller som rigtigt.
Fagteamet er nøglen til succes
Undersøgende undervisning kræver omstilling. I fagdidaktikken taler vi om, at der skal etableres en ny ”didaktisk kontrakt” med nye elev- og lærerroller. Hvis den enkelte lærer skal udvikle sig i den rolle, er fagteamets faglige fællesskab nøglen til succes.
I KiDM-projektet har vi derfor udviklet en række materialer, der understøtter fagteamets fælles fordybelse i den undersøgende dansk- og matematikundervisning i både korte og længere forløb. På vores hjemmeside, som I gratis kan tilgå, finder I både konkrete undervisningsmaterialer, lærervejledninger og ressourcer til fagteammøderne.
Vores anbefalinger til teamsamarbejdet
På baggrund af vores samtaler med lærere og erfaringer med fagcentreret teamsamarbejde har vi formuleret disse anbefalinger:
De organisatoriske rammer skal være på plads. Ledelsens opbakning er meget vigtig.
Fagteamet skal have en leder eller koordinator. Vælg en fagteamkoordinatorer, der har hovedansvaret for at planlægge og facilitere møderne.
Afprøv faglige aktiviteter på møderne. Det er vigtigt, at I afsætter tid til at afprøve konkrete undersøgende aktiviteter sammen som afsæt for didaktisk refleksion.
Arbejd parallelt med samme forløb i flere klasser. Fælles planlægning og evaluering i flere klasser styrker muligheden for fælles refleksion på møderne.
Møderne skal både fokusere på planlægning og evaluering. Ved eksempelvis at have evaluering af gennemført undervisning som et fast punkt på dagsordenen kan I undgå tendensen til, at de faglige møder kun fokuserer på planlægning.
KiDM-hjemmesiden
KIDM-projektets undervisningsforløb ligger på hjemmesiden kidm.dk. Siden er opdelt i en matematikdel og danskdel.
I matematikdelen er der en frit tilgængelig lærerdel med en omfattende lærervejledninger, elevark og andre ressourcer.
Danskforløbene kræver på grund af tekstrettigheder et login. Er du lærer kan du få adgang ved at skrive til os på post@laeremiddel.dk. Skriv din fulde navn samt hvilken skole, du er lærer på, og så sender vi dig hurtigst muligt et login.
Alle undervisningsforløb er gratis.