Alex Düring Jakobsen, 29 år. Jeg har valgt blive lærer, da jeg gerne vil arbejde med mennesker, både med trivsel og faglighed. Jeg er igang med min bacheloruddannelse med hhv. matematik, historie og et andet, ikke valgt, fag.
Et foranderligt kystlandskab – Hersker eller slave af kysten
I denne artikel kan du få et indblik i et læremiddel med udgangspunkt i Erik Lunds Træn Tænkning. Artiklen er skrevet af Alex Düring, Cecilie Jensen, Jesper Tanghus og Rikke Stadelhofer, lærerstuderende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Denne artikel er udarbejdet som led i Læremiddelmessen 2023: Bæredygtighed i historiefaget. Artiklens formål er vidensdeling blandt lærerstuderende om læremiddelproduktion til grundskolen.
Vi har under vores processer med at udvikle vores eget læremiddel fået tid til at fordybe os i det slutlige produkt.
Et læremiddel med udgangspunkt i Erik Lunds Træn Tænkning
Vores ide til lærermidlet er med udgangspunkt i Erik Lunds Træn Tænkning. Da vi i gruppen blev hurtigt enige om at øvelserne lægger op til forskellige former for differentiering af opgaver. Vores formål med vores opgaver var, at få eleverne til at vurdere, reflektere og dermed give eleverne en selvstændig forståelse af temaet, og dermed at give eleverne evnen til selv at udvikle evnen til selvregulerende læring. Vi havde valgt at vores kompetenceområde skulle være kronologi og sammenhæng. Her har vi sigtet efter Fælles Mål efter 9. klasse. Vores mål var at give eleverne en forståelse for sammenhæng mellem fortid, nutid og fremtid. Vi valgte følgende fra folkeskolens formålsparagraf “Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologisk overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.” Vores hensigt har været at vores læremiddel har skullet styrke elevernes forståelse af, at kronologi og sammenhæng i vor tid, samt de forskellige årsager der har haft en indvirkning på de konsekvenser, vi har oplevet gennem tiden. Vores ide med undervisningen var at kunne understøtte elevernes positionering i samspil med fortid, nutid og fremtid og dermed gøre dem fortrolige med de handlemuligheder der er blevet taget i fortiden, og de handlinger der har sammenhæng i elevernes fremtidsperspektiv.
Et foranderligt kystlandskab – Hersker eller slave af kysten
Vi valgte at vores læremiddel skulle hedde “Et foranderligt kystlandskab – Hersker eller slave af kysten”
Vi valgte kysten, da der igennem tiderne har været mange ændringer, som bl.a. stormflod og ændringer af livsvilkår for de mennesker der var her før os. Der har i alle år været ændringer i naturen, både globalt, lokalt og regionalt, som har gjort, at mennesker, har skullet tilpasse sig og rumme en grad af tilpasningsevne, da naturen ikke tilpasser sig os. Vi lever i en tid, hvor der er et stort behov for at oplyse og formidle om den foranderlige danske natur, og de mange ændringer naturen gennemgår, både i det lokale, nationale og globale perspektiv. Vores dannelsessyn for vores forløb er, at det er først, når vi kender vores egen natur omkring os, at vi får en forståelse for den og dermed får lyst til at passe på den. Derfor er det så vigtigt, at elever bliver oplyst og dannet, til selv at kunne have en selvstændig mening, og dermed kan handle.
Læs også de andre artikler om læremiddelproduktion i historiefaget
Artikel 1 i serien: Læremiddel i historie
Artikel 3 i serien: Fortiden og Fremtiden i en forfriskende undervisningsoplevelse