Signe Hofstedt Klastrup er uddannet folkeskolelærer ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense i 2010. Siden da har hun arbejdet på et par fynske skoler, hvor hun primært har undervist i dansk, musik, engelsk og billedkunst i indskoling og mellemtrin. De kreative elementer i undervisningen har altid fyldt en del. Ligegyldigt hvilket fag, så har billedkunsten og dramaet være en fast del af hendes undervisning. Det er vigtigt, at eleverne lærer at grine af sig selv. Hun synes, det er vigtigt, at eleverne bruger deres fantasi, og at de kommer derud, hvor det kan være svært at bunde, men hvor de ikke drukner. Der oplever de deres store sejre.
Undervisningsforløb: Hr. Pindse
I denne artikel finder du et spændende undervisningsforløb med litteratur og drama i 1. klasse om billedbogen “Hr. Pindse”.
Korrekt citering af denne artikel efter APA-systemet (American Psychological Association System, 7th Edition):
Klastrup, S. H. & Heiden, T. R. (2024). Undervisningsforløb: Hr. Pindse. Lokaliseret på: /viden-og-vaerktoejer/til-praktikere/laerer-i-rolle/undervisningsforloeb-hr-pindse/
Undervisningsforløb
– et forløb med litteratur og drama i 1. klasse på baggrund af billedbogen Hr. Pindse.
Mål med forløbet
- at udvikle elevernes opmærksomhed og empati i forhold til figuren Hr. Pindse
- at udvikle elevernes færdigheder i improviseret rollespil, men fokus på Hr. Pindse
Forløbets længde
- 8-10 lektioner
Kom i gang med undervisningsforløbet
Andre materialer i denne serie
Artikel 1: Lærer-i-rolle i indskolingens litteraturundervisning
Kom i gang med undervisningsforløb om lærer-i-rolle
Undervisningsforløb 2: Farverne som forsvandt
Forfatter af billedbogen Besat: Betina Birkjær
Undervisningsforløb er udviklet af: Thomas Roed Heiden og Signe Hofstedt Klastrup
Birkjær, B. (2021). Hr. Pindse. Jensen & Dalgaard.