Om forsknings- og udviklingsprojektet

Forfattere: Stinus Lundum Storm Mikkelsen, Dag Munk Lindemann og Karsten Agergaard
Udgivet: 2025

Om forsknings- og udviklingsprojektet 

Inkluderende digital projektdidaktik i de frie skoler var et forsknings- og skoleudviklingsprojekt om udvikling af en inkluderende, digitalt understøttet projektdidaktik i syv frie grundskoler 2015-2017. 

 

Kompetence- og skoleudvikling 

På hver af de syv skoler samarbejdede lærere, ressourcepersoner, ledelse og eksterne konsulenter over to år om: 

  • Udvikling af inkluderende projektorienterede undervisningsforløb understøttet af digitale læremidler
  • Opbygning af en ’eksempelbank’ for projektforløb på hver skole 
  • Videndeling og intern kompetenceudvikling 
  • Vurdering, indkøb og strategi for it og digitale læremidler 
  • Analyse og udvikling af skolens it-didaktik, læreplaner og værdigrundlag 

 

Et udviklingsprojekt med tre dimensioner 

Projektorienteret undervisning. Projektets didaktiske dimension satte fokus på inkluderende, projektorienteret undervisning. Projektet bidrog med en projektdidaktik med fokus på forståelse og fællesskab, elevernes udvikling af projektkompetencer, strukturering af projektundervisningen og lærernes arbejde med at udvikle digitale undervisningsmiljøer. 

Digitalisering. Projektets teknologiske dimension kvalificerede brugen af skolens egne digitale værktøjer til både undervisning, kompetenceudvikling og videndeling. Der var fokus på didaktisk analyse, vurdering og evt. indkøb af digitale læremidler og it-systemer med henblik på målrettet, udvidet og integreret it-anvendelse. 

Skoleudvikling. Projektets organisatoriske dimension understøttede skolens udviklingskapacitet og formulering af en fælles it-didaktik i samspil med skolens værdigrundlag. Der var fokus på samspillet mellem skolens lærere, teams og ressourcepersoner med henblik på intern kompetenceudvikling, og der skabtes rammer for videndeling internt og på tværs af de deltagende skoler. 

Figur: projektets indhold og dimensioner. Se også beskrivelse i projekthåndbogen. 

 

Forskning 

Forskningsindsatsen fokuserede på projektets tre dimensioner – projektdidaktik, skoleudvikling og digitalisering og byggede på en omfattende indsamling af kvantitativ og kvalitativ empiri. Du kan læse mere om resultater og udgivelser her

Deltagende skoler 

I projektet deltog syv frie grundskoler fra hele landet: 

  •  Hjørring Private Realskole (Hjørring)
  • Henriette Hørlycks Skole (Odense)
  • Odense Friskole (Odense)
  • Allindelille Friskole (Store Merløse)
  • Holbæk Private Realskole (Holbæk)
  • Bordings Friskole (Østerbro)
  • Ådalens Privatskole (Ishøj) 

 

Konsulenter i projektet 

Konsulenterne i projektet var/er tilknyttet en af følgende institutioner: 

  • UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (daværende University College Lillebælt) 
  • Absalon Professionshøjskole (daværende University College Sjælland) 
  • Ollerup Frie Lærerskole 

Konsulenter

  • Bo Teglskov Kristensen, UCL
  • Karina Kiær, UCL, nu UC Syd og SDU
  • Lars Clausen, UCL
  • Rikke Schnedler Teglskov Kristensen, UCL
  • Aksel Martinus Bendsen, UCL
  • Karsten Agergaard, UCL
  • Peder Møgelvang Pedersen, UCL
  • Mari-Ann Skovlund Jensen, Absalon
  • Marianne Kastbjerg Hubert, Absalon
  • Tom Stub Christiansen, Absalon
  • Martin Søgaard, Ollerup Frie Lærerskole 

 

Forskere i projektet 

  • Stefan Ting Graf (forskningsleder), UCL
  • Marie Falkesgaard Slot, UCL, nu KP
  • Stinus Lundum Storm Mikkelsen, UCL
  • Peter Brodersen, UCL
  • Karsten Agergaard, UCL
  • Mette Damgaard Jørgensen, UCL
  • Birgit Orluf, UCL 

 

Projektledelse 

  • Projekt- og forskningsledelse: Stefan Ting Graf
  • Co-projektledelse: Peter Brodersen
  • Udviklingsledelse: Stinus Storm Mikkelsen 

 

Følgegruppe 

  • Dansk Friskoleforening: Peter Bendix
  • Ollerup Frie Lærerskole: Ole Pedersen
  • Private Gymnasier og Studenterkurser: Crilles Bacher
  • Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier: Karsten Suhr
  • Foreningen af Kristne Friskoler: Hans Jørgen Hansen
  • Frie Skolers Lærerforening: Monica Lendal Jørgensen