Læremiddel.dk med i treårigt forsøg om teknologiforståelse

21. august 2018

Læremiddel.dk skal sammen med Københavns Professionshøjskole, University College Nordjylland, VIA University College og Rambøll Management Consulting være med til at udvikle og drive det treårige forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.

Teknologiforståelse skal integreres som en del af folkeskolen og derfor offentliggjorde Merete Riisager tidligere på året et forsøgsprogram for obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen.

Stefan Ting Graf fra Læremiddel.dk er glad for at skulle medvirke i det kommende projekt, som han ser som et yderst vigtigt projekt: ”Teknologiforståelse er et af de mest væsentlige 21. century skills i et samfund, som i den grad er præget af teknologi. Hvis ikke man kan forstå de forskellige teknologier og de bagvedliggende mekanismer, bliver man også sat af demokratisk set. Det kan ikke være tilfældigt, at det hedder teknologiforståelse fremfor færdigheder eller kompetencer. Det må især dreje sig om digital dannelse.”

Her peger Stefan Ting Graf på selve formålet med forsøget, som er at afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen, så alle elever lærer at forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den. Han fortsætter: ”Det bliver ikke kun spændende at udvikle et nyt fag og skrive teknologiforståelse ind i de enkelte skolefag, men også konkret at udvikle og gennemføre prøveforløb med teknologiforståelse som mål.”

Hvordan teknologi påvirker hverdag og samfund

”Forsøget skal give os konkrete erfaringer med, hvordan elever i folkeskolen kan lære at forstå og skabe med teknologi – og kunne forholde sig til, hvordan teknologi påvirker deres hverdag og samfundet generelt. Det er et stort og omfattende arbejde at afprøve denne helt nye faglighed i folkeskolen, som venter leverandøren. Cirka 45 skoler skal undervise i teknologiforståelse efter nytår, så der er nok at gå i gang med, og jeg glæder mig til at følge processen,” siger undervisningsminister Merete Riisager.

Forsøget skal evaluere tre modeller: Teknologiforståelse som selvstændigt fag, teknologiforståelse integreret i udvalgte fag og en kombination af begge.

Alle folkeskoler kan søge om at være med i forsøget – og mange kommuner har allerede vist interesse. Kommuner og skoler kan stadig nå at søge. Ansøgningsfristen for deltagelse er den 24. august 2018, kl. 12.00. Læs mere om deltagelse i forsøget her: https://www.emu.dk/modul/teknologiforståelse.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.