Er leder af Læremiddel.dk, og har gennem flere år arbejdet med og forsket i læremidler. Han er optaget af at finde begreber for de mange forskellige typer læremidler og metoder til at analysere og vurdere dem. Det interesserer ham meget at udvikle nye læremidler og at finde ud af, hvordan brugerne anvender læremidler, samt hvilken effekt brugen af læremidler har i forhold til læring.
VR – gimmick eller didaktisk powertool?
Noget af det jeg så mest af på BETT-show var VR-devices. VR betyder virtual reality og er teknologi som tillader brugeren at navigere rundt i og interagere med en virtuel verden. Oftest får brugeren VR-briller på, som gør at synet omsluttes helt af det simulerede miljø. Når brugeren drejer hovedet panorerer blikket i det virtuelle rum på samme måde, som vi vil forvente i den virkelige virkelighed.
Mange ser store didaktiske muligheder i VR. Jeg talte med flere producenter og fik demonstreret og prøvede deres udstyr i et forsøg på at få svar på spørgsmålet i overskriften: Giver VR en didaktisk merværdi i undervisningen eller er det, i sin nuværende form, primært en gimmick?
På billedet ovenfor ses et gimmick-Eldorado. Temaet var Back to the future, inspireret af filmen fra 1985, hvor Marty McFly og en professor rejser i tiden i en bil, der er modificeret til at fungere som tidsmaskine. Når jeg tog brillerne på, sad jeg i bilen og kunne høre professorens stemme. Her blev jeg ført til oldtidens Egypten, Første verdenskrigs skyttegrave og skam også til Månen i fremtiden. Jeg kunne ikke interagere (med undtagelse af at jeg kunne dreje hovedet og selv bestemme, hvad jeg kiggede på i det virtuelle rum), det fungerede som en 360-graders film. Det didaktiske aspekt blev aldrig klart for mig.
Andre producenter viste mere seriøse bud på VR som supplement til fagundervisning. Fx så jeg VR-delen af et science-forløb, hvor jeg kunne se det menneskelige hjerte blive skilt ad og forklaret. Igen fungerede det som en film, hvor mine muligheder for interaktivitet var at stoppe og starte filmen – og at jeg kunne dreje hovedet inde i det virtuelle miljø. Heller ikke her kunne jeg helt se, at udstyret skulle være investeringen værd.
Men der pågår seriøs forskning, som afdækker mulighederne og effekten af at bruge VR i undervisningen. SÅ jeg krydser fingre for, at den didaktiske tiøre falder i en nær fremtid …