Peter Brodersen er uddannet lærer og cand.pæd. og har et mastermodul i evalueringsteori.
Blandt Peter Brodersens interesseområder er æstetik i undervisningen, faglighed og dannelse, klasseledelse og lærerroller, differentiering og motivation, og evaluering af undervisning og læreproces.
Peter Brodersen er ansat som lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole ved læreruddannelsen og ved Center for Anvendt Skoleforskning. Han har igennem flere år tillige undervist på efter- og videreuddannelser og den pædagogiske diplomuddannelse.
Peter Brodersen arbejder bl.a. med at udvikle didaktiske begreber og modeller om smag, undervisning og dannelse, der kan anvendes i lærer- og pædagoguddannelsen. Dertil kommer idéudvikling vedrørende læremidler til faget Madkundskab på læreruddannelsen.
Bogudgivelse: Æstetik i undervisningen – kort fortalt
Æstetik i undervisningen – kort fortalt er netop blevet udgivet på Hans Reitzels forlag. Bogen giver et indblik i, hvordan æstetiske dimensioner som sanser, stemninger og oplevelser kan integreres i undervisningen og dermed bidrage til øget engagement, erkendelse og dannelse hos eleverne.
Hvordan gør vi undervisning mere levende, nærværende og meningsfuld? I bogen Æstetik i undervisningen viser forfatter Peter Brodersen, hvordan æstetiske greb og sansebaserede erfaringer kan fremkalde en ny klarhed i både undervisningens form og indhold.
Fra scanninger kender vi brugen af kontrastvæske. Blodkar, organer og væv træder tydeligere frem. Æstetik i undervisningen kan gøre det samme, fortæller Peter Brodersen – og fortsætter med et eksempel: Fx når læreren i 4. klasse stiller en udstoppet musvåge på katederet og en gråspurv på gulvet – og fortæller, at ‘nu letter musvågen fra hegnet’.
Bogen giver et lettilgængeligt overblik over æstetikbegrebet og viser, hvordan det kan kobles med didaktiske nøglebegreber som oplevelse, virksomhedsformer, kreativitet og didaktisk dramaturgi. Målet er at inspirere lærere og undervisere til at tænke æstetik som en vej til øget elevdeltagelse, erkendelse og dannelse – og til at tage konkrete greb i brug i praksis.
Bogen henvender sig bredt til lærere, lærerstuderende og undervisere, der arbejder med æstetik i undervisningen – både i de pædagogiske fag og i fag, hvor æstetiske erfaringer spiller en central rolle.
Æstetik i undervisningen udkommer på Hans Reitzels Forlag og kan læses her
Mere om Æstetik i undervisningen
Forfatter: Peter Brodersen
Sideantal: 114 sider
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Pris: 250 kroner