Herunder ser du alt indhold omhandlende multimodalitet.
Når vi som undervisere forbereder undervisning, forholder vi os blandt andet til forskellige styredokumenter for at opsætte læringsmål. I den sammenhæng kan vi flere steder møde begrebet multimodalitet, men hvad dækker det begreb over (kort fortalt), og hvordan kan vi konkret arbejde med multimodale tekster i en undervisningspraksis?
Det at bruge og benytte digitale teknologier er efterhånden blevet en naturlig del af vores hverdag, men i skole- og undervisningssammenhænge er vi fortsat udfordrede på at finde god og faglig relevant brug.
Samfundsfaget handler om at kunne forholde sig til samfundsmæssige problemstillinger, og det handler om at kunne kommunikere med andre om sin forståelse. Traditionelt fokuserer undervisningen i samfundsfag på at tilegne sig og kunne anvende faglige begreber, og det er der god grund til, da det er en forudsætning for at kunne deltage i samfundsdebatten og få sin stemme hørt.
Multimodale tekster møder vi overalt, eleverne ser dem i skolen i de fleste af deres fag, vi læser dem i vores hverdag, og også på erhvervsuddannelserne møder eleverne en række multimodale tekster.
Politisk kommunikation er ofte multimodal. Valgplakater og valgvideoer er et oplagt eksempel, eller når Inger Støjbjerg poster et billede med en kage for at fejre stramninger i udlændingeområdet, så spiller ord og billede og lyd (i videoer) sammen.
På dørtærskelen til den mulige implementering af teknologiforståelse – enten som selvstændigt fag eller ind i fagene bliver der åbnet op for nye måder at tænke fag og faglighed på. I den forbindelse vil også nye modaliteter blive tilføjet til de allerede eksisterende.
Eleverne i 4. b har et filmforløb i dansk. Eleverne ser film og skaber film i alle dansklektionerne i tre uger. Formålet med undervisningsforløbet er, igennem en kombination af filmanalyse og filmproduktion af egne film, samt filmanalyse af professionelle film, at eleverne kvalificerer deres analytiske og refleksive kompetencer i mødet med filmmediet
Her får du et eksempel på, hvordan du kan arbejde konkret med multimodalitet i samfundsfag. Eksemplet kommer fra en central case i ph.d.-afhandlingen ”Kompetencer i samfundsfag – en undersøgelse af elevers verbalsproglige og multimodale samfundsfaglige kompetencer i 8. klasse i folkeskolen”.