IT og digitale læremidler
Videncentrets egne publikationer
Didaktik 2.0. Læremiddelkultur mellem tradition og innovation. Karsten Gynhter (red) 2010. Akademisk forlag. |
Artikler om IT og digitale læremidle
- Thomas Illum Hansen: Evaluering af digitale læremidler
- Karsten Gynther: Læremiddelkultur 2.0
- Thomas Illum Hansen: IT i folkeskolen – vision eller realitet
- Jens Jørgen Hansen: Digitale læremidler: Nye muligheder. Nye udfordringer
- Thomas Illum Hansen: Læremiddelfronten 2009
- Reflex. Det gode læremiddel. Nyhedsbrev fra CFU 1/ 2009
Rapporter
- Barrierer og potentialer for integration af it i folkeskolens fag i Slagelse Kommune (2011)
- Den pædagogiske effekt af ITiF-læremidlerne (2010)
- Højhastighedskomiteens rapport (2010)
- Projekt IT-Mappen (2008). Karin Tweddell Levinsen. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
- Mellem design og didaktik. Om digitale læremidler i skolen. (2007)
Phd.-afhandling af Jens Jørgen Hansen PP
PP
Video
Litteratur om IT og digitale læremidler
- Anderhag, Per, Staffan Selander, Eva Svärdmo-Åberg (2002): Interaktivitet och hypertextualitet? Om digital kommunikaton och digitala läromedel, in Roger Säljö og Jonas Linderoth (red.): Utm@ningar och e-frestelser, it och skolans lärkultur, Prisma, Stockholm.
- Andreasen, Lars Birch, Bente Meyer og Pernille Rattleff (red.) (2008): Digitale medier og didaktisk design, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
- Andresen, Bent B. (red.) (1999): Evaluering af Skolemedi@´s banebryderprojekt, DLH.
- Andresen, Bent B. (2002): E-læring – en designhåndbog, Center for teknologistøttet uddannelse.
- Andresen, Bent B. (2000): Læring med IT, in Sørensen, Birgitte Holm og Birgitte R. Olesen (red.). Børn i en digital kultur: forskningsperspektiver, Gad.
- Andresen, Bent B. og Hans Henrik Knoop (2003): Pædagogisk brug af IT i folkeskolen, DPU.
- Bang, Jørgen (1997): Multimedier, interaktion og narrativitet – edutainment eller læring, in: Danielsen, Oluf (red). Læring og Multimedier, Aalborg Universitetsforlag.
- Bolter, Jay David og Richard Grusin (2000): Remediation – understanding new media, The MIT Press
- Carey, Jewitt og Gunther Kress (red.): Multimodal Literacy, Peter Lang, New York 2003.
- Crook, Charles (1999): Computers in the community of classrooms, in: Littleton, Karen og Paul Light. Learning with Computers. Analysing productive interaction, Routledge.
- Cuban, Larry (1986): Teachers and Machines. The Classroom Use of Technology since 1920, Stanford University.
- Cuban, Larry (2001): Oversold and underused: computers in the classroom, Harvard University Press.
- Dirckinck-Holmfeld, Lone og Bo Fibiger (2002): Learning in virtual environments, Samfundslitteratur.
- Druin, Allison (1999): The Role of Usability Research in Designing Children´s Computer Products, TheDesign of Children’s Technology, Morgan Kaumann Publishers.
- Eist, Irving og Per Larsen (2002): Webstedet – om analyse af hjemmesider, Systime.
- Erstad, Ola, Trude Haram Frølich, Vibeke Kløvstad, Guri Mette Vestby (2000): Den langsomme eksplosjonen: innovative læringsmiljøer med bruk av IKT – to kasusstudier fra videregående skole, Pedagogisk forskningsinstitutt, Oslo.
- Fibiger, Bo (red) (2001): Design af multimedier, Aalborg Universitetsforlag.
- Frittze, Yvonne (2004): Mediet gør en forskel: en komparativ undersøgelse af kommunikation i nærundervisning og fjernundervisning, Ph.d.-afhandling, Syddansk Universitet.
- Gynther, Karsten (2003): IT og nye læringsmiljøer, in: Held, Finn, Anelise Birkvad Rasmussen og Flemming B. Olsen (red.). Introduktion til undervisning: rammer, metoder, resultater, Frydenlund.
- Gynther, Karsten (2000): Iagttagelse af IT gennem en pædagogisk optik. Viden, kommunikation og læring i informationssamfundet, Upubliceret speciale. Danmarks Lærerhøjskole.
- Hansen, Helle Mejlhede (2002): Computeren som et medium for kommunikation, in: Uddannelse, læring og IT – 26 forskere og praktikere gør status på området, Undervisningsministeriet.
- Hansen, Jens Jørgen (2003): Mellem mediepanikker og medierevolutioner – mediediskurser i folkeskolens læseplaner, in: Gleerup, Jørgen og Finn Wiedemann. Pædagogisk forskning og udvikling, Syddansk Universitetsforlag.
- Hansen, Jens Jørgen (2004a): ITMF-evalueringsrapporter relateret til Det digitale Skolebibliotek: Digitale læremidler: koncept og læremiddelproduktion (Delrapport 1), Digitale læremidler i videnssamfundet – markedsanalytiske perspektiver på organisation, distribution og forretningsmodeller (Delrapport 2), Finn på nettet – informationskompetence og webdesign for skolens mellemtrin (Delrapport 3) og Digitale læremidler i praksis: En didaktisk udfordring – et læringsmæssigt potentiale? (Delrapport 4).
- Hansen, Jens Jørgen (2004b): Digitale læremidler, læsestrategier og metakognition, Psykologisk Pædagogisk Rådgivning, nr. 4.
- Hansen, Jens Jørgen (2004c): Læringsrum og brugerflader i den virtuelle portfolio, Emergens, CVU Sønderjylland, nr. 3.
- Hansen, Jens Jørgen (2005): Den elektroniske Kinabog. Nye veje i lærernes efteruddannelse, in: Hansen, Jens Jørgen, Torben Kure Marker og Finn Wiedemann (red.). It og professionsuddannelse – erfaringer fra folkeskolen, lærer- og pædagoguddannelsen, Syddansk Universitetsforlag.
- Hansen, Jens Jørgen: “Digitale didaktiske læremidler – bidrag til en læremiddeltypologi” in Flemming B. Olsen Læremidler i didaktisk sammenhæng : en antologi, Syddansk Universitet, Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, (Gymnasiepædagogik, 61)
- Hansen, Jens Jørgen: Mellem design og didaktik. Om digitale læremidler i skolen, Ph.d.-afhandling, SDU 2007
- Hansen, Lone K., Tine W. Jensen og Iben B. Madsen (2004): Udvikling af digitale undervisningsmaterialer med fokus på de studerendes roller, in: Georgsen, Marianne og Jens Bennedsen (red.). Fleksibel læring og undervisning – erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt, Aalborg Universitetsforlag.
- Helms, Niels Henrik (2006): It og læringsobjekter – eller læringssubjekter? Paper til samt oplæg på kursus, Lillehammer 27-29/4
- Henningsen, Sven Erik (2004): Medier og læring i skolens danskundervisning, Ph.d.-afhandling, Syddansk Universitetsforlag.
- Hoem, Jon (2002): Informasjonsdesign – for digitale medier, Infodesign/no.
- Jewitt, Carey (2006): Technology, Literacy and Learning – A multimodal approach, London: Routhledge.
- Jewitt, Carey, Gunther Kress, Jon Ogborn og Charalampos Tsatsarelis (2001): Exploring learning through visual, actional and linguistic communication: the multimodal environment of a science classroom. I Educational Review 53:1.
- John, Peter D. og Rosamund Sutherland (2004): Teaching and Learning with ICT: new technology, new pedagogy?, Education, Communication & Information, Vol. 4, No. 1.
- Kallehave, Pernille og John Lucas (2001): Undervisningsmaterialer på nettet – en debatbog om undervisningsmaterialers fremtid i undervisningssektoren, Center for teknologistøttet uddannelse.
- Kress, Gunther (1998): Visual and verbal modes of representation in electronically mediated communication: the potentials of new forms of text, in: Snyder, Ilona (red.). Page to Screen, Routledge London.
- Kress, G. (2003): Literacy in the new media age London : Routledge.
- Qvortrup, Lars (2006): Mediepedagogikk: Medieundervisning og undervisningsmedier, Paper fra Ph.d.- seminar Mediepedagogikk: Medieundervisning og undervisningsmedier, Lillehammer 26.-28.4 2006.
- Rambøll Management (2004): Evaluering af ITMF – Samlede resultater, UNI-C.
- Rinn, Ulrike, Dorothee M. Meister (2004): Didaktik und Neue Medien – Eine Einführung, in: Rinn, Ulrike, Dorothee M. Meister (red.): Didaktik und Neue Medien. Konzepte und Anwendungen in der Hochschule, Waxmann.
- Schwebs, Ture og Hildegunn Otnes (2002): Tekst. no. Strukturer og sjangrer i digitale medier, Landslaget for norskundervisning.
- Selander, S., M. Tholey and S. Lorentzen (2002): New educational media and textbooks. The 2nd IARTEM Volume. Stockholm Libery of Curriculum Studies 9.
- Steffensen, Bo (2004): Medier og læring, Kroghs Forlag.
- Sørensen, Birgitte Holm og Birgitte R. Olesen (red.) (2000): Børn i en digital kultur – forskningsperspektiver. Gad.Sørensen, Birgitte Holm (2001): Multimediedidaktik og læring, in: Sørensen, Birgitte Holm (red.). Multimediedidaktik og læring – børn og unges multimedieproduktion, Gad.
- Sørensen, Birgitte Holm, Carsten Jessen og Birgitte R. Olesen (red.) (2002): Børn på nettet – kommunikation og læring, Gad.
- Tergan, Sigmar-Olaf (2003): Realistische Qualitätsevaluation von E-Learning, in: Meister, Dorothee, Sigmar-Olaf Tergan og Peter Zentel (red.). Evaluation von E-Learning – Zielrichtungen, methodologische Aspekte, Zukunftsperspektiven, Waxmann.
- Tufte, Birgitte (1998): Medieanalyse – at lære om og med medier, Kvan nr. 50.
- Uddannelsesstyrelsen (2002): Uddannelse, læring og IT – 26 forskere og praktikere gør status på området, København, Undervisningsministeriet.
- Walther, Bo Kampmann (2005): Konvergens og nye medier. Systime Academic
- Wang, Christian (1999): Visioner, samarbejde og uddannelse, in: Nielsen, Ebbe Dam (red.). Banebryderprojektet, Undervisningsministeriet.
- Weller, Martin, Chris Pegler and Robin Mason (2003): Working with learning objects – some pedagogical suggestions, Sheffield University, Sept 2003.
- Wiley, D. A. (2001): Connecting learning objects to instructional design theory: A definition a metaphor, and a taxonomy. In: Wiley, D. A. (red.). The Instructional Use of Learning Objects. Bloomington.
- Wyndhamn, Jan (2002): Att lälra med och av ett datorprogram. En explorativ studie, in Roger Säljö og Jonas Linderoth (red.): Utm@ningar och e-frestelser, it och skolans lärkultur, Prisma, Stockholm.