Ny bog: Læreren som autoritet
Det er en udbredt forestilling, at klasseværelset ofte kan være præget af ustyrlige elever, og lærere, der ikke har den fornødne autoritet, til at får ro på klassen. Bogen ‘Læreren som autoritet’ gør op med den forestilling og undersøger nærmere, hvorfra lærere idag henter autoritet og kommer ind på den moderne lærerautoritet.
I bogen konkluderes det, at det på den ene side ikke står så slemt til med lærernes autoritet overfor eleverne, men viser også at særligt nyuddannede lærere kan have vanskeligere ved at indtage den autoritative rolle.
Der peges i bogen på, at det at opnå autoritet i klasseværelset har forandet sig over tid, og idag kræver noget andet og måske mere arbejde. Her taler Peter Brodersen, Cand.pæd, underviser i Odense og tilknyttet Læremiddel.dk, om den moderne lærerautoritet, der baserer sig på (lærerens) faglighed, (elevernes) tillid samt den myndighed, samfundet giver lærerstanden.
Igennem tre kapitler giver bogen læreren greb om at tilkæmpe sig den moderne lærerautoritet.
Kapitlerne viser alle med scener fra det praktiske skoleliv, hvordan autoritet kan opbygges, og hvordan teorier om det kan forstås. Det giver læseren en række handlemuligheder for selv at opbygge autoritet og løfte sin professionelle opgave. Læreren som autoritet henvender sig primært til studerende ved læreruddannelsen.
Læs interview med forfatterne bag på bogen ‘Læreren som autoritet’ på Folkeskolen.dk