Danskdidaktisk opslagsbog
Danskdidaktisk opslagsbog giver dansklæreren en værktøjskasse med 66 klassiske og moderne danskdidaktiske begreber til danskfaget. Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med danskfaget, således at man kan udvikle sig som dansklærer på et teoretisk og reflekteret grundlag.
Danskdidaktisk opslagsbog giver dig en værktøjskasse med klassiske og moderne danskdidaktiske begreber, som du kan bruge til at kvalificere din praksis med.
Hvert opslag i bogen præsenterer de enkelte begrebers teoretiske baggrund, deres betydning i praksis og deres bidrag til professionel analyse, forberedelse og evaluering af undervisningen.
Bogen er skrevet af erfarne undervisere, forfattere og forskere. Bogens sigte er at henvende sig til alle, der beskæftiger sig med danskfaget, således at man kan udvikle sig som dansklærer på et teoretisk og reflekteret grundlag.
Et samlet opslagsværk til danskfaget
Denne opslagsbog henvender sig til dig, der ønsker et samlet opslagsværk med 66 centrale danskdidaktiske begreber med dertil hørende krydshenvisninger.
Konceptet kan bruges til at sætte fagsprog på konkret praksis, uanset om du er lærerstuderende eller har arbejdet i praksis i mange år. Teorien bag de danskdidaktiske begreber bliver i denne bog foldet ud gennem praksisfortællinger, og således kan bogen bruges som værktøjskasse i dit daglige arbejde.
Læremidler i danskfaget
Stig Toke Gissel, docent og leder af Læremiddel.dk, har medvirket til at skrive flere kapitler i bogen. Bl.a. kapitlet om læremidler, der indledes med en case “Gyserfilm i 7. klasse”. Han definerer desuden de tre forskellige lærermidler, didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler samt hvordan forslag til videre læsning omkring emnet.
Mere om Danskdidaktisk opslagsbog
Redigeret af: Bodil Nielsen
Sideantal: 560 sider
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Pris: 450 kroner
Bogens kapitler: Se bogens kapitler her