Pædagogiske tænkere

Forfattere: Alexander von Oettingen, Ane Qvortrup, Carsten Fogh Nielsen, Johannes Bellmann, Keld Skovmand, Leo Komischke-Konnerup, Mari Mielityinen-Pachmann, Merete Wiberg, Michael Uljens, Nicole Balzer, Pia Rose Böwadt, Thomas Aastrup Rømer, Thomas Illum Hansen og Thomas R.S. Albrechtsen
Udgivet: 2019

Pædagogiske tænkere er blevet udgivet i forbindelse med konferencen Empirisk dannelsesforskning. Bogen handler om, hvordan de klassiske pædagogiske filosoffer har tænkt mere empirisk, end vi går og regner med.

Pædagogiske tænkereBogen her er nok mere anderledes skrevet, end hvad man ellers forventer sig.

Det er ikke kun en præsentation af en række personer, der har præget vores forestillinger om pædagogik, dannelse, videnskab og pædagogisk forskning. Den er også tænkt som et bidrag til den empiriske dannelsesforskning.

Bogens indhold

På den ene side vil bogen formidle viden om en række personer, der gennem deres teoretiske univers har sat spor for pædagogikken og den måde, vi i dag tænker og handler pædagogisk på. Kants pædagogiske forelæsninger er f.eks. skelsættende for den moderne måde, vi i dag kan tale om opdragelse, dannelse og pædagogik på. Det samme kan vi sige om Grundtvig, Dewey, Klafki og mange flere.

På den anden side vil bogen som sagt også noget andet. Den vil vise, at disse personligheder og deres teorier stadig har aktualitet og dermed kan give et mere nuanceret billede af empirisk dannelsesforskning. Det er vigtigt at kende til pædagogikkens store tænkere – især når forskningen spiller en så stor rolle.

Aldrig før har vi forsket så meget i skolens praksis, undervisning og læring. Vi har data om dette og hint og forskningsbaseret viden om, hvad der virker i klasseværelset, og hvad der ikke virker. Uddannelsesforskningen har fundet frem til helt andre erkendelser end dem, vi havde før. I dag er den pædagogiske fænomen- og problemverden sat på empiriens grundlag og orienteres ikke – som engang – ud fra idéhistoriske tanker og refleksioner.

Den skabelon, alle forfattere har skullet tage udgangspunkt i, er:

  • Kort biografisk overblik
  • Syn på dannelse
  • Forestilling om eller udkast til empiri om dannelse
  • Konsekvenser for pædagogisk praksis.

I bogen er der bidrag af:

  • Kant og pædagogik – mellem natur og normativitet af Carsten Fogh Nielsen
  • Herbart og pædagogik – grundlæggeren af den teoretiske og empiriske pædagogik! af Alexander von Oettingen
  • Schleiermacher og pædagogik – hermeneutik, dannelse og uddannelsesteori af Mari-Mielityinen-Pachmann & Michael Uljens
  • Grundtvig og pædagogik – vexelvirkningen af Thomas Aastrup Rømer
  • Dewey og pædagogik – dannelse og dømmekraft af Thomas R.S. Albrechtsen
  • C.S. Peirce og pædagogik – læring bygger på tegn af Thomas Illum Hansen
  • Løgstrup og pædagogik – tilværelsesoplysning af Pia Rose Böwadt
  • Grue-Sørensen og pædagogik – den første danske professor i pædagogik af Alexander von Oettingen
  • Klafki og pædagogik – den dobbelte åbning af Merete Wiberg
  • Benner og pædagogik – praktisk eksperiment og videnskab af Leo Komischke-Konnerup
  • Prange og pædagogik – pædagogisk praksis som håndværk af Leo Komischke-Konnerup
  • Luhmann og pædagogik – programmer for undervisning af Ane Qvortrup
  • Biesta og pædagogik – dannelse og undervisning i ny belysning af Keld Skovmand
  • Afrunding: Uddannelsesforskning i et teaterperspektiv af Nicole Balzer og Johannes Bellmann

Bogen er redigeret af Alexander von Oettingen og er udgivet på Hans Reitzels Forlag.

Læs anmeldelsen af antologien på Folkeskolen.dk.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.