Undervisningsforløb: Farverne som forsvandt

Forfattere: Signe Hofstedt Klastrup og Thomas Roed Heiden
Udgivet: 2024

I denne artikel finder du et spændende undervisningsforløb med litteratur og drama i 1. klasse om billedbogen “Farverne som forsvandt”.

Korrekt citering af denne artikel efter APA-systemet (American Psychological Association System, 7th Edition):
Klastrup, S. H. & Heiden, T. R. (2024). Undervisningsforløb: Farverne som forsvandt. Lokaliseret på: /viden-og-vaerktoejer/til-praktikere/laerer-i-rolle/undervisningsforloeb-farverne-som-forsvandt/

Hent undervisningsforløbet som printvenlig pdf

 

Undervisningsforløb

– et forløb med litteratur og drama i 1. klasse på baggrund af billedbogen Farverne som forsvandt.

 

Mål med forløbet

  • at eleverne kan fortolke billedbogen ”Farverne som forsvandt” gennem æstetiske udtryk
  • at eleverne kan deltage i rollespil med særligt fokus på at træde i rolle

Forløbets længde

  • 10-12 lektioner

Forberedelse

  • Læreren skal kende teksten grundigt
  • Læreren kan evt. markere spillepladsen i lokale 2 med kraftigt farvet tape
  • Bogens billeder skal indscannes, og kunne vises på smartboard
  • Lærer-i-rolle som FUGLEN: Evt. en mørk kappe og en fuglemaske/næb til
  • 2 kasser med stofstrimler, en med mørke strimler og en med farvestrålende strimler
  • Billeder fra bogen til aktivitet 4 (Vær obs på hvor langt der er læst, når de går aktiviteten. Der må ikke bruges sider fra bogen, som eleverne endnu ikke har hørt)
  • Billeder fra bogen til aktivitet 6
  • Det kunne være godt hvis der var to voksne på i disse dage

 

Kom i gang med undervisningsforløbet

 

 

Kom i gang med undervisningsforløb om lærer-i-rolle

Undervisningsforløb 1: Besat

Undervisningsforløb 3: Hr. Pindse

 

Forfatter af billedbogen Besat:Constance Ørbeck-Nilssen og Akin Duzakin

Undervisningsforløb er udviklet af: Thomas Roed Heiden og Signe Hofstedt Klastrup

Ørbeck-Nilssen, C. & Duzakin, A. (2021). Farverne som forsvandt. Vild maskine.