Signe Hofstedt Klastrup er uddannet folkeskolelærer ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense i 2010. Siden da har hun arbejdet på et par fynske skoler, hvor hun primært har undervist i dansk, musik, engelsk og billedkunst i indskoling og mellemtrin. De kreative elementer i undervisningen har altid fyldt en del. Ligegyldigt hvilket fag, så har billedkunsten og dramaet være en fast del af hendes undervisning. Det er vigtigt, at eleverne lærer at grine af sig selv. Hun synes, det er vigtigt, at eleverne bruger deres fantasi, og at de kommer derud, hvor det kan være svært at bunde, men hvor de ikke drukner. Der oplever de deres store sejre.
Undervisningsforløb: Farverne som forsvandt
I denne artikel finder du et spændende undervisningsforløb med litteratur og drama i 1. klasse om billedbogen “Farverne som forsvandt”.
Korrekt citering af denne artikel efter APA-systemet (American Psychological Association System, 7th Edition):
Klastrup, S. H. & Heiden, T. R. (2024). Undervisningsforløb: Farverne som forsvandt. Lokaliseret på: /viden-og-vaerktoejer/til-praktikere/laerer-i-rolle/undervisningsforloeb-farverne-som-forsvandt/
Undervisningsforløb
– et forløb med litteratur og drama i 1. klasse på baggrund af billedbogen Farverne som forsvandt.
Mål med forløbet
- at eleverne kan fortolke billedbogen ”Farverne som forsvandt” gennem æstetiske udtryk
- at eleverne kan deltage i rollespil med særligt fokus på at træde i rolle
Forløbets længde
- 10-12 lektioner
Forberedelse
- Læreren skal kende teksten grundigt
- Læreren kan evt. markere spillepladsen i lokale 2 med kraftigt farvet tape
- Bogens billeder skal indscannes, og kunne vises på smartboard
- Lærer-i-rolle som FUGLEN: Evt. en mørk kappe og en fuglemaske/næb til
- 2 kasser med stofstrimler, en med mørke strimler og en med farvestrålende strimler
- Billeder fra bogen til aktivitet 4 (Vær obs på hvor langt der er læst, når de går aktiviteten. Der må ikke bruges sider fra bogen, som eleverne endnu ikke har hørt)
- Billeder fra bogen til aktivitet 6
- Det kunne være godt hvis der var to voksne på i disse dage
Kom i gang med undervisningsforløbet
Andre materialer i denne serie
Artikel 1: Lærer-i-rolle i indskolingens litteraturundervisning
Kom i gang med undervisningsforløb om lærer-i-rolle
Undervisningsforløb 3: Hr. Pindse
Forfatter af billedbogen Besat:Constance Ørbeck-Nilssen og Akin Duzakin
Undervisningsforløb er udviklet af: Thomas Roed Heiden og Signe Hofstedt Klastrup
Ørbeck-Nilssen, C. & Duzakin, A. (2021). Farverne som forsvandt. Vild maskine.