Digitale læremidler: Nye muligheder – nye udfordringer

Forfatter: Jens Jørgen Hansen
Udgivet: 2009

Digitale læremidler giver nye muligheder for skolens håndtering af viden, undervisning og læring. Opgaven for læreren er at kunne se disse muligheder for at kunne integrere de digitale læremidler i skolen – og forstå hvilke udfordringer integrationen indebærer.

Uddrag fra artiklen:

Hvad er et godt digitalt læremiddel?

Det kommer selvfølgelig an på, hvad det skal bruges til, og hvilket læremiddel vi har med at gøre. Der er forskel på et pædagogisk computerspil og en interaktiv tavle.

Grundlæggende er alle læremidler brugsgenstande, og deres kvalitet viser sig først i en brugssituation. Man kan opstille følgende generelle kriterier til vurdering af digitale læremidler:

Brugervenlighed: Er læremidlet let at bruge og forstå – for elever og lærere?

Undervisningsmæssig funktionalitet: Er læremidlet anvendeligt, fleksibelt, driftssikkert i forhold til at tilkoble lærerens hverdagslige praksis og rutiner, og mod svar er læremidlet undervisningsbestemte opgaver?

Didaktisk funktionalitet: Er læremidlet brugbart i forhold til klassens konkrete elever, undervisningens mål, og lever læremidlet op til målene i Fælles Mål?

Organisatorisk funktionalitet: Understøttes læremidlet af skolens rammer og it-infrastruktur?

Det første skridt i forhold til at vurdere digitale læremidler er, at vi begynder at udvikle et sprog om læremidler, læremiddelgenrer og læremidlernes rolle i undervisningen og for elevernes læring.

Denne artikel har været bragt VIA CFUs magasin og kursusplan reflex, nr. 1, maj 2009.

Læs artiklen (pdf)

 

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.