Dansk

Udgivet: 2015

Dansk i serien ‘Mål og Midler’ giver et samlende bud på et opdateret og helhedsorienteret danskfag i en tid, der er præget af digitalisering, kompetenceorientering og fagpolitiske værdikampe.

DanskBogen giver konkrete fagdidaktiske svar på en række af de udfordringer, vi står over for: Hvad betyder it og digitale læremidler for en nytænkning af danskfaget? Kan ‘Forenklede Fælles Mål’ bidrage til en nytænkning af faget? Hvordan skaber vi sammenhæng i et fag, der skal rumme mange forskellige typer af tekster, aktiviteter og kompetencer?

Målet er at tilbyde en fagdidaktik, der balancerer mellem den formalistiske fælde med fokus på regler, formtræk og målstyring på den ene side og den dannelsesmæssige fælde med fokus på oplevelser, følelser og styrende normativitet på den anden.

Midlet er en fagdidaktik, der fremstiller danskfaget som et spændingsfelt mellem fortolkning af klassikere, kunstværker og æstetiske tekster på den ene side og kommunikation med flygtige tegn, talehandlinger og praktiske tekster på den anden. Pointen er, at danskfaget ikke blot bør have et udvidet tekstbegreb, men også et differentieret tekstbegreb, der skelner mellem typer af tekster ud fra deres form og funktion.

Mål og midler

Det nationale videncenter for læremidler, Læremiddel.dk, har gennemført et større udviklingsprojekt med fokus på forholdet mellem læreplaner, læremidler og skolens praksis. Resultatet er udgivelsesserien ‘Mål og midler’, der præsenterer analyser af både læreplaner og læremidler i fagene.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.