Kognitiv litteraturdidaktik

Udgivet: 2011

Kognitiv litteraturdidaktik af Thomas Illum Hansen har til hensigt at styrke litteraturundervisningen ved at byde ind med en kognitiv tilgang til tekster – både i lærerens forberedelse og elevernes møde med og læsning af dem.

Som en udløber af projektet Klassiskere i klasseværelset udgiver Thomas Illum Hansen nu bogen Kognitiv litteraturdidaktik, der handler om hvordan en kognitiv tilgang til litteraturundervisningen kan styrke elevernes tilgang til og læsning af litterære tekster – gamle som nye.

Med afsæt i en diskussion af brugen af kanontekster tager forfatteren læseren med på en rundtur i danskfagets litteraturundervisning lige fra hvorfor, hvad og hvordan undervisningen skal foregå til en pointering af den pædagogiske fordel ved et kognitivt afsæt. Og videre fra en præsentation af kognitiv sprog- og litteraturteori til en litteraturdidaktik med fokus på den lærerfaglige analyse, planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen – igen med et kognitivt afsæt.

Bogen har således til hensigt at styrke litteraturundervisningen ved at byde ind med en kognitiv tilgang til tekster – både i lærerens forberedelse og elevernes møde med og læsning af dem. Bogen henvender sig til lærerstuderende og dansklærere der underviser i litteratur og litteraturhistorisk læsning og som søger nye veje at tænke, planlægge og gennemføre litteraturundervisningen på.

Kognitiv litteraturdidaktik er udkommet på Dansklærerforeningens Forlag den 7. november 2011.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.