Ny bog: Ind i smagsoplevelsen
“Ind i smagsoplevelsen” er en lærebog til læreruddannelsen om, hvordan cases med fokus på smag kan bruges i faget madkundskab. Den er udgivet af Smag for Livet Forlag, er en del af skriftserien SMAG og kan downloades gratis på Smag for Livets hjemmeside.
Den gennemgående hypotese i ’Ind i smagsoplevelsen’ er, at inddragelse af cases i læreruddannelsens fag, særligt faget madkundskab, kan foregribe en på en gang formende og udforskende dialog om konkrete eksempler fra undervisning.
Arbejdet med cases kan lade både teoretisk viden og praksiserfaringer kaste hver sit lys på forskellige komplekse didaktiske situationer og dermed skabe grobund for at udvikle lærerfaglig dømmekraft – det være sig i praktiske situationer på klasserummets arena, i udvikling af undervisningsprogrammer og i kollegiale samtaler om didaktisk kvalitet.
Bogen præsenterer cases som metode og analyseværktøj; den udfolder smagsbegrebet og hvilke særlige didaktiske overvejelser, der følger med, når undervisningen handler om eller inddrager smag; og den slutter af med syv forskellige cases om smagsundervisning, alle med studiespørgsmål, der kan inddrages i undervisningen.
Forfatterne bag bogen, Majbritt Pless og Peter Brodersen, er begge lektorer ved University College Lillebælts læreruddannelse og har i Smag for Livet arbejdet med at udvikle og afprøve didaktisk teori og praksis for smagsundervisning – både når indholdet i undervisningen er smag, og når undervisningen foregår gennem smag og smagsoplevelser.
Ind i smagsoplevelsen er udgivet af Smag for Livet Forlag og kan downloades gratis som e-bog.