Jeg er docent og forskningsleder på læreruddannelsen på Professionshøjskolen UCN. Jeg er optaget af, hvad der kendetegner pædagogiske handlinger i uddannelsessystemet herunder brugen af forskellige læremidler. Den undervisningsmæssige praksis kan planlægges og forudses i begrænset udstrækning i forhold til elevernes læring. Undervisning og læring kan derfor ikke forstås ud fra en simpel årsags- og virkningslogik. Af dette følger, at læring ikke kan forstås som en direkte følge af undervisningen, fordi eleverne laver fortolkninger af undervisningen og selv indvirker på deres egen fortolkning af undervisningen.
Kære nye lærer: Fortvivl ej, der er hjælp på vej!
Overgangen fra studiet til det første lærerjob kan være udfordrende og overvældende for mange nyuddannede lærere. I denne artikel tegner vi et billede af begrebet praksischok og kommer desuden med bud på, hvordan du som nyuddannet lærer kan finde hjælp i gode lærermidler og på Center for Undervisningsmidler.
Er du begyndt i dit første lærerjob her i august? Føler du, at du er på dybt vand og har svært ved at se, hvordan dit nye arbejdsliv nogensinde bliver som drømmen under studiet?
Så er du ikke alene med den usikkerhed – og du behøver ikke stå alene med at finde løsningerne. Preben O. Kirkegaard, der er medlem af Læremiddel.dks ledelsesgruppe og forskningsleder i læreruddannelsen ved UCN, forsker i læreres professionsudvikling, fortæller, om de almindeligste udfordringer, der møder nye lærere – og øvrigt også mange andre nyuddannede. Og Stig Toke Gissel fra Læremiddel.dk og Tine Brock fra Center for Undervisningsmidler (CFU) ved VIA University College, deler ud af deres mange råd og erfaringer til nyuddannede.
Praksischok: Hvad er det?
Langt de fleste nyuddannede synes, at overgangen fra studiet til arbejdslivet er svært. På studiet har man langt mere tid til at løse en given opgave end i praksis, og hverdagen som lærer rummer en mangfoldighed af udfordringer, som studiet ikke nødvendigvis forbereder en direkte på. Drømmen er at blive en vildt god lærer, men virkeligheden er sværere end forventet – og man skuffer måske sig selv. Selvom begrebet er til debat taler man nogen steder ligefrem om praksischok.
Preben O. Kirkegaard har gennemført et projekt om lærerstartsordinger. Han fortæller, at deltagerne oplever et gab mellem kravene i praksis og de kompetencer, de får på uddannelsen.
Praksischok kan beskrives som følelsen af ikke at have kompetencerne til at håndtere en praksis, og sådan beskriver mange nyuddannede lærere deres møde med skolens virkelighed.
Det billede genkender Tine Brock, som har afholdt mange kurser for nyuddannede lærere. De har ofte høje forventninger til det arbejdsliv, de lige har taget hul på og vil fra første arbejdsdag gerne være verdens bedste lærer. Hun fortæller:
Det kommer bag på mange, at drømmen om at forandre verden med vedkommende undervisning kan blive til digital fagportalundervisning, blot for at overleve arbejdsbyrden. Forberedelsestiden er kort i forhold til tiden under studiet.
Selvom undervisningen ligger i skema, er uforudsigeligheden en byrde
Selvom det måske kan frustrere den nyuddannede, at der ikke er tid til at fordybe sig i undervisningsfag, er det ikke her, de ifølge Preben O. Kirkegaard møder de største vanskeligheder.
Det gør de i stedet på områder, der går på tværs af fag og omfatter læreropgaver som f.eks. inklusion, tværprofessionelt arbejde, skole-hjem-samarbejde, konflikthåndtering og så videre. Den slags opgaver er ofte uforudsigelige og usikre, og der findes ikke klart definerede regler for, hvordan de skal håndteres. De kræver professionel og refleksiv dømmekraft, som først og fremmest kommer med erfaringen.
Praksischok kan, ifølge Preben O. Kirkegaard, inddeles i to faser: Den første omfatter det umiddelbare møde med alt det ukendte i skolen og tager nogle uger eller måneder. Den anden fase kan tage alt fra ét til tre år. Her kommer den nyuddannede gradvist mere og mere ind i lærerprofessionen i al dens kompleksitet. I denne fase handler det om at mestre, håndtere og have mulighed for at påvirke lærergerningen.
Hjælp til de dumme spørgsmål
Ifølge Preben O. Kirkegaard er det naturligvis centralt, at man bliver mere erfaren. Men støtte og feedback fra erfarne kolleger vil hjælpe nye lærere med deres professionsudvikling. Derfor kan det være en god idé, at man som nyuddannet lærer finder en sparringspartner på lærerværelset. Én, man på forhånd har aftalt med, at det er okay at stille ’dumme spørgsmål’.
Det kan være alt fra klassehåndtering, forældrekontakt, læremidler eller noget helt fjerde.
Brug dine mere erfarne kolleger og spørg dem til råds om de komplekse læreropgaver, der måske udfordrer din professionelle dømmekraft mest, anbefaler han.
Der er hjælp at hente i gode læremidler og på Center for Undervisningsmidler (CFU)
Støt dig gerne til didaktiske læremidler af høj kvalitet. Stig Toke Gissel, leder af Nationalt Videncenter for Læremidler, anbefaler, at du som nyuddannet finder et læremiddel, som har kvalitet og kan hjælpe dig med planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen:
En effektiv genvej til at lave kvalificeret undervisning fra dag ét er, at du som ny lærer anvender et godt læremiddel. Faktisk viser studier, at lærere resten af deres karriere er påvirkede af de første læremidler, der bruger efter uddannelsen. Han fortsætter, at du bør holde øje med, om læremidlet:
- er i overensstemmelse med læreplanen
- støtter dig i at tilrettelægge og gennemføre god undervisning
- støtter dig i at anvende de nye, spændende metoder, du har lært om på uddannelsen
- har en grundig lærervejledning, der giver dig grundige svar på de grundlæggende didaktiske spørgsmål: Hvad, hvordan og hvorfor
Læremiddel.dk
Læremiddel.dk er Danmarks nationale videnscenter for læremidler. Vi bedriver anvendelsesorienteret forskning om læremidlers design, brug og virkning, som skal gøre en positiv forskel både i læreruddannelsen og ude i skolerne. Vi satser på at formidle resultaterne til netop lærerstuderende og lærere, så de kan gøre nytte i praksis.
På læremiddel.dk finder du blandt andet forskellige artikler om læremidler og redskaber til vurdering af læremidler, herunder:
- Læremiddeltjek, som er en model til vurdering og sammenligning af læremidler
- Værktøj til vurdering af lærervejledninger, som hjælper dig med at vurdere f.eks. lærervejledningers didaktiske støtte til læreren
- Hvad er et didaktisk læremiddel?
Det kan også være, at du ikke kan vente med at udvikle dit eget undervisningsmateriale. Men her anbefaler Tine Brock klart, at du venter en stund med at kaste dig over egne udgivelser: ”Lærerlivet er langt, og man skal nok nå det, hvis det er drømmen”.
Tines råd er at benytte de læremidler, der allerede findes. Lån af kolleger og brug gerne din lokale CFU-afdeling, hvor fagkonsulenterne kan hjælpe dig med at navigere i læremiddeljunglen og vælge didaktiske læremidler og undervisningsforløb af høj kvalitet.
Rigtig mange læremidler på mitcfu.dk har pædagogiske vejledninger, som er vedhæftet materialet på hjemmesiden. Her giver CFU-konsulenter inspiration til, hvordan du kan benytte læremidlet, og ofte er der idéer til et helt forløb. Brug de elementer, der giver mening for dig. Andre kan måske benyttes næste gang. Nogle kan du måske slet ikke bruge.
Der ligger et CFU tilknyttet hvert af de seks professionshøjskoler i Danmark, og de har alle dygtige fagkonsulenter tilknyttet. Det er gratis at kontakte CFU og søge råd til undervisningsplanlægning, faglig sparring, planlægning af konkrete forløb, inspiration til variation af undervisningen og nye læremidler og meget mere.
God-nok-læreren
Mens der nok ikke kan være tvivl om, at kollegial støtte og vejledning er uvurderlig for den nyuddannede lærer, kan det at spejle sig for meget i andre også blive en blindgyde. Ifølge Tine Brock, som har rådgivet mange nyuddannede, er de bedste lærere dem, der formår at være autentisk professionelle: ”For at være det, skal du – gennem de professionelle greb, du har lært på din uddannelse, holde fast i din personlighed og være dig selv. Lad dig inspirere af dine kolleger, forbilleder, lærere på sociale medier, men bliv ikke en kopi af dem.”
Hun fortsætter:
I mit arbejde med nyuddannede bruger jeg udtrykket ”god-nok-lærer”. I undervisningen er virkeligheden f.eks. sjældent som man forestillede sig. ”Vær klar på at justere og ændre planer undervejs. Det er uhensigtsmæssigt at afbryde elevernes flow og fordybelse, fordi man selv har en lang liste, man skal nå.
Man finder ikke sin autentiske lærerrolle den første skoledag, den kommer snigende med erfaringen. Giv det tid og accepter, at du ikke nødvendigvis er den bedste udgave af dig selv i den første tid, du er lærer – og at det er okay.
Reference
- Grossman, P. & Thompson, C. (2008). Learning from curriculum materials: Scaffolds for new teachers? Teaching and Teacher Education, 24, 2014-2026.
Center for Undervisningsmidler (CFU)
CFU udlåner og distribuerer gratis læremidler fra en omfattende og mangfoldig materialesamling af boglige, digitale og konkrete læremidler. F.eks. kasser med undervisningsmaterialer som køres direkte til landets skoler. Igennem mitcfu.dk kan alle undervisere i landets kommuner med et Unilogin streame og låne CFU’s materialer.
Kontakt dit lokale CFU
- CFU UCN i Nordjylland: Telefon: 72 69 00 00, E-mail: info@ucn.dk
- CFU VIA i Midtjylland: Telefon: 87 55 28 00, E-mail: cfu@via.dk
- CFU UC Syd i Syd- og Sønderjylland: Telefon: 72 66 58 00, E-mail: cfu@ucsyd.dk
- CFU UCL i Fyn og Trekantsområdet: Telefon: 63 18 33 00, E-mail: cfu-post@ucl.dk
- CFU KP i Hovedstaden: Telefon: 41 89 91 10, E-mail: cfu@kp.dk