Didaktisk opslagsbog

Forfatter: Peter Brodersen
Udgivet: 2020

Bogen Didaktisk opslagsbog omhandler begreber og greb til en formende og udforskende dialog med undervisning. Opslagsbogen henvender sig til folk, der ønsker et samlet opslagsværk med 52 centrale didaktiske begreber med dertil hørende krydshenvisninger.

Hør Peter Brodersen og to lærerstuderende fortælle om bogen i denne video

Denne bog er i teoretisk og praktisk kontakt med lærerens undervisningsmæssige repertoire, et repertoire, der kort fortalt drejer sig om at få greb om undervisningens mål, form og indhold i samspil med elevernes forudsætninger – før og mens undervisningen foregår. I morgen. Og i næste uge.

Didaktisk Opslagsbog

52 opslag belyser den praktiske scene i undervisningen med endnu flere centrale didaktiske begreber og greb fra værktøjskassen til at analysere såvel som at planlægge og håndtere undervisning.

Et samlet opslagsværk

Opslagsbogen henvender sig til dig, der ønsker et samlet opslagsværk med 52 centrale didaktiske begreber med dertil hørende krydshenvisninger.

Om du er lærerstuderende eller har arbejdet i praksis i mange år, kan selve konceptet bruges til at sætte fagsprog på konkret praksis. Teorien bag de didaktiske begreber bliver i denne bog foldet ud gennem praksisfortællinger, og således kan bogen bruges som værktøjskasse i dit daglige arbejde.

Det enkelte opslag

Bogens optik er interaktionistisk. Det vil sige, at vi er inde på scenen i klasserummet. Man kan, belyst gennem opslagets eksempler og begreber, se rammer og aktiviteter for sig, se samspillet mellem aktørerne, og hvordan lærer og elever bruger læremidler. “Det er et spørgsmål om framing”, bemærker Jørgen Leth: “Indramning. At ramme ind. At vælge. Tid og sted. Et stykke tid bevæger sig gennem dette rum, som vi har valgt. Sekunderne passerer mærkbart” (Leth 2009: 34).

Hvert opslag præsenterer begrebets betydning og fremtrædelse som aktivitet i praktisk undervisning, det mulige greb, og hvert opslag fremhæver

  • intentionelle aspekter ved begrebets praktiske udførsel
  • organisering af aktiviteter
  • typiske lærer-elevhandlinger i aktiviteter, fx som uddybende eksempler fra klassesamtaler og samtaler i gruppesituationer.

Læs bogens indledning her

Køb bogen her

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.