Artikel Når eleverne selv formidler viden om smag gennem deres oplevelser
Forfatter: Eva Rymann
Udgivet: April 2019
”Til min fødselsdag tog alle løg på. Det var stærkt!”
”Jeg tror, den gule og den røde chili er okay-stærke.”
Ordene er Marius og Johnnys. De to elever og flere af deres kammerater medvirker i filmen Stærkt, som er én af de 2 minutters-film om forskellige aspekter af smag, som forsknings- og formidlingscentret Smag for Livet har produceret.
Selv om filmene ikke er tilrettelagt direkte med undervisning for øje, har jeg fået mange positive tilbagemeldinger fra lærere, der har brugt filmene i deres undervisning i enten madkundskab eller natur og teknologi.
Smagseksperimenter
Filmene er optaget på Risingskolen i Odense med elever fra 5. og 6. klasse. Det er eleverne selv, som gennem enkle eksperimenter erfarer og reflekterer over:
- Grundsmagene – surt, sødt, salt, bittert og umami (i alt fem film; en til hver grundsmag)
- Stærk smag
- At vi smager med alle sanser
- Mundfølelse
- Det, vi ikke kan lide – om til- og fravalg baseret på smag
- Smagen, vi deler – de fællesskaber og den kultur, smag og mad skaber
Vi smager sammen med eleverne
Mikael Schneider er filmenes gennemgående vært og faktaformidler, men det er i høj grad elevernes – og to gæsteoptrædende læreres – reaktioner og refleksioner over smagen, som gør pointerne lette at genkende, forstå og huske.
Vi smager sammen med eleverne og genkender sanseoplevelserne, når en dreng bider i en citron og skærer ansigt, når en pige snuser til et jordbær og smiler, og når to lærere mystificeres over kaffen, der pludselig smager uinteressant, fordi eleverne har eksperimenteret med at fjerne dens bitterhed ved hjælp af en teskefuld Det 3. Krydderi. Vi forstår også betydningen af den femte grundsmag, umami, når eleverne drysser parmesanost på den ellers kedelige spaghetti. Og vi forstår styrken af smagskultur og fællesskab, når eleverne med tydelig nydelse deler en pizza eller udfordrer hinanden til at smage på ansjoser, muslinger eller stærk sennep.