Digitale læremidler, didaktisk design og brugerdreven innovation

Forfattere: Stig Toke Gissel og Else Marie Okkels
Udgivet: 2011

Denne artikels ærinde er at byde ind med nogle forslag og retningslinjer til forlagene om, hvad det er relevant at have blik for, hvis forlagene skal medvirke til at kvalificere den it-baserede fagundervisning og brugen af it i folkeskolen med læremidler, der er nyskabende.

Læs artiklen (pdf)

Uddrag fra artiklen:

I rapporten It i skolen blev det afdækket, at it-inddragelsen i folkeskolen ofte kun bliver implementeret af ildsjælene på skolerne. Disse ildsjæle udvikler på egen hånd undervisningsforløb der inddrager it, og disse lærere finder selv på kreative løsninger på de udfordringer, som it-inddragelsen byder dem.

Metoden til dataindsamling og idéproduktion, som vi vil præsentere her og i lille målestok vil forsøge at anvende, er den såkaldte lead-user-metode. De ovennævnte ildsjæle antages ud fra lead-user-tilgangen at besidde nogle erfaringer og løsninger, som vil kunne komme alle lærere til gode. Blot skal erfaringerne indsamles, kvalificeres og omsættes til didaktiske designs, som kan overføres til andre kontekster og bruges af lærere med mindre omfattende forudsætninger i forhold til it.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.