Oplevelse, fordybelse og virkelyst

Udgivet: 2015

Bogen giver en samlet pædagogisk behandling af begreberne oplevelse, fordybelse og virkelyst. Forfatterne beskriver over en didaktisk model, hvordan æstetik i undervisningen kan åbne fagene og fremme oplevelse, fordybelse og virkelyst hos eleverne Bogen tager primært udgangspunkt i folkeskolens praksis, men den henvender sig bredt til alle undervisere, der lægger vægt på elevernes æstetiske erfaringer.

Oplevelse, fordybelse og virkelystFolkeskolen kan skabe “oplevelse, fordybelse og virkelyst”, så eleverne kan udvikle “erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle”. Sådan har det heddet i folkeskolelovens formålsparagraf siden 1993. En samlet pædagogisk behandling af begreberne oplevelse, fordybelse og virkelyst har vi haft til gode lige siden. Nu er den her.

Forfatterne beskriver, hvordan æstetik i undervisningen kan åbne fagene og fremme oplevelse, fordybelse og virkelyst.

Bogen præsenterer en enkel didaktisk model med fire virksomhedsformer, som læreren kan bruge til at planlægge og evaluere med. Virksomhedsformerne er æstetik, analyse, håndværk og kommunikation. Virksomhedsformerne kan sammensættes forskelligt, de kan have forskellig tyngde, men fælles for dem er, at de sætter elevernes aktiviteter omkring et indhold i centrum.

Evaluering af æstetiske undervisningsforløb behandles, og bogen giver vinkler på faglig udvikling og personlig dannelse. Thomas Ziehe runder bogen af med tre tilgange til æstetik i undervisning i en verden, hvor æstetiske udtryk er domineret af popkulturens snævre orienteringsmønstre.

Tilmeld nyhedsbrev
×
Få vores nyhedsbrev

Gør som andre læremiddel-interesserede og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.