Nyhed “Kunsten at læse” kåret som en af 2020’s vigtigste pædagogiske fagbøger
24. februar 2021
Kunsten at læse er udpeget af Folkeskolen.dk som værende en af de vigtigste pædagogiske udgivelser sidste år. For “i denne bog er alt anderledes. Sproget er fantasifuldt, levende, billedrigt og inspirerer til undervisning i litteratur”.
I 2020 udkom bogen Kunsten at læse – skrevet på baggrund af forskningsprojektet, Kvalitet i Dansk og Matematik, hvor bogens forfatter, Thomas Illum Hansen, sammen med forskerkolleger udviklede en undersøgende litteraturundervisning, som bl.a. lykkedes med at styrke elevernes fortolkningskompetencer.
Kunsten at læse har et klart og tydeligt budskab, der drejer sig om, at litteraturen skal tilbage til den enkelte læser – med fokus på de mennesker, som netop er i gang med at lære at læse litteratur, nemlig folkeskoleeleverne.
Derfor skal litteraturundervisningen gøres spændende igen, så eleverne kan mærke og opleve glæden ved sprog og tekster. Thomas Illum Hansen mener nemlig, at folkeskolens litteraturundervisning er blevet alt for politisk målstyret og nyttebetonet og dermed alt for lidt centreret omkring æstetisk værdi og virkning. For ham kan der ikke sættes spørgsmål ved, at litteraturen et personligt anliggende.
Bogen er et væsentligt og inspirerende bidrag til debatten om faget dansk
Folkeskolen.dk bragte en anmeldelse af bogen, da den udkom. Det er Helge Christensen, der står bag anmeldelsen, og han beskriver bogen som et opgør med en tendens i danskundervisningen, hvor arbejdet er præget af et ønske om at styre, måle og veje. Hvor man skal lære hurtigt og effektivt, og hvor teksterne bliver brugt som midler til at opfylde et allerede formuleret mål.
Når man arbejder med litteratur i folkeskolen, er der fokus på indlæring af faglige begreber og metoder, læsefærdigheder og teknikker, som kan testes og måles. De internationale undersøgelser måler kun en lille del af læseundervisningen, og der lægges i dem hovedvægt på kvantitative undersøgelser.
Helge Christensen ser derfor bogen som et fremragende forsvar for litteraturundervisningens egenværdi, som forhåbentligt kan realiseres. I hvert fald bidrager den i form og indhold til dette:
I denne bog er alt anderledes. Sproget er fantasifuldt, levende, billedrigt og inspirerer til undervisning i litteratur. Bogen er et engageret, begejstret, personligt og fagligt velunderbygget forsvar for litteraturens æstetiske og etiske dimensioner i en form, der fuldt ud får fagets æstetiske læsemåder til at komme til deres ret.- Helge Christensen
Læs hele anmeldelsen her
Læs kåringen af årets bøger her
Man må blive grebet for at gribe og begribe litteraturen
Kunsten at læse er i sig selv en form for kærlighedserklæring til det litterære stof og til læsning. Som læser skal man blive grebet for at gribe og begribe litteraturen – et mantra der i øvrigt går igen i bogen – for netop det at blive grebet udvikler den indre motivation og interesse for noget. Derfor er følelser, sanselighed og kærlighed til stoffet en vigtig faktor i litteraturundervisningen, fordi det danner udgangspunkt for samspillet mellem den gode litteratur og den gode litteraturundervisning.
For det er skønt at læse, siger Thomas Illum Hansen, men det er også en kunst at læse. I et interview, der blev bragt ved udgivelsen af bogen, svarer han således på spørgsmålet om, hvordan læsning bliver til en kunst:
Litteratur er et bevidsthedsudvidende stof, men man skal indtage det i rigelige doser, hvis det skal virke på én. Litteratur udvider læserens erfaringshorisont.- Thomas Illum Hansen
Her understreger han, at litterære oplevelser faktisk kan bruges til noget: ”For de tæller som erfaringer i den virkelige verden, når den virkning, de har på én, får betydning for, hvordan man fortolker sin omverden.”
Læs hele interviewet her
En undersøgende tilgang til litteraturundervisning
Den undersøgende tilgang til litteraturundervisning, som Thomas Illum Hansen sammen med kolleger udviklede i forbindelse med KiDM-projektet i 2017-2020, har netop fokus på det åbne fortolkningsrum, og læsningens fremmederfaring, der er erfaringer med nye og alsidige måder at smage på verden, som kan veksles til kulturel kapital. En af måderne at gå til litteraturen på i den undersøgende tilgang er blandt andet at læse langsomt og samtidigt tænke og føle højt sammen med klassekammeraterne.
Udover Kunsten at læse har Thomas Illum Hansen også skrevet bogen Tilbage til teksten sammen med Stig Toke Gissel. Bogen er en litteraturdidaktik, der handler om, hvordan vi i undervisningen kan støtte eleverne i at undersøge æstetiske tekster.
Læs mere om Tilbage til teksten her
Mere om Kunsten at læse
Forfatter: Thomas Illum Hansen
Sideantal: 70 sider
Forlag: Aarhus Universitetsforlag
Pris: 130 kroner.
Bogen er udgivet i samarbejde med DLF og FSL og medlemmer af begge foreninger har gratis adgang til de elektroniske udgaver og kan købe bogen til særpris.