Er leder af Læremiddel.dk, og har gennem flere år arbejdet med og forsket i læremidler. Han er optaget af at finde begreber for de mange forskellige typer læremidler og metoder til at analysere og vurdere dem. Det interesserer ham meget at udvikle nye læremidler og at finde ud af, hvordan brugerne anvender læremidler, samt hvilken effekt brugen af læremidler har i forhold til læring.
NY BOG: Undersøg litteraturen
I denne uge udkommer antologien Undersøg litteraturen – engagerende undervisning i æstetiske tekster. Antologien præsenterer grundlaget og principperne for en undersøgende didaktik, der engagerer eleverne i danskfagets vidt forskellige teksttyper, og henvender sig til undervisere og studerende på læreruddannelsen, læsevejledere og dansklærere i grundskole og ungdomsuddannelser.
Undersøg Litteraturen er en antologi med Stig Toke Gissel og Tom Steffensen som redaktører, og bogens øvrige bidragsydere er Thomas Illum Hansen, Vibeke Christensen, Tina Høegh, Nikolaj Elf, Stine Reinholdt Hansen og Jimmi Michelsen.
Antologien handler om undersøgende litteraturundervisning og bygger på et 3-årigt forskningsprojekt, KiDM, Kvalitet i Dansk og Matematik.
Stig Toke Gissel udtaler:
Elevernes egen oplevelse og indlevelse
Bogens tilgang til litteraturundervisning tager udgangspunkt i elevernes egen oplevelse og indlevelse i teksten. Dette skal understøtte elevernes selvstændige undersøgelse og fortolkning af litteraturen.
Derfor står begrebet undersøgelse meget centralt i antologien: “Når vi bruger begrebet undersøgelse i denne bog, lægger vi os op ad en udforskende og eksperimenterende tilgang til litteraturundervisning (…), der sætter elevernes æstetiske oplevelser og erfaringsdannelse i centrum (…). Det gør vi, fordi vi mener, at den tilgang er den bedste til at indfange, hvad det er litteratur og andre æstetiske tekster er og kan.”
I antologiens indledning forklares, hvad det er, æstetiske tekster kan. De skitserer nemlig en verden, “som læseren selv skal give liv ved at aktualisere personlige erfaringer i mødet med tekstens sprog. Den æstetiske tekst levner på den måde plads til sin læser, og derfor er det spændende i undervisningen at sætte fokus på, hvad elever med forskellige forudsætninger oplever og erfarer i mødet med teksten.”
En undersøgende tilgang
Antologien byder på en introduktion til metoden, herunder den didaktiske model og strategierne for undersøgende litteraturundervisning, samt et kapitel om undersøgende læsning, der bl.a. handler om inferensdannelse. Disse er skrevet af Thomas Illum Hansen og Stig Toke Gissel. I bogen udfoldes desuden forskellige aspekter af litteraturundervisningen og indholdsvalget:
Antologien kommer i kølvandet på bogen ”Tilbage til Teksten” af Thomas Illum Hansen og Stig Toke Gissel, som udkom tidligere på året.
Læs mere om Tilbage til teksten her
Begge udgivelser bygger på metoder, forløb og resultater fra storskalaprojektet ”Bedre kvalitet i dansk og matematik”, der har involveret forskere, læreruddannere, dansklærere og elever i 7. og 8. klasser fra skoler i hele Danmark.
Mere om Undersøg litteraturen
Redigeret af: Stig Toke Gissel og Tom Steffensen
Sideantal: 232 sider
Forlag: Akademisk (Didaktikserien)
Pris: 299 kroner.
Bogens kapitler:
- Hvad vil det sige at undersøge litteratur? Af Thomas Illum Hansen og Stig Toke Gissel
- Hvordan underviser jeg undersøgende? Af Stig Toke Gissel og Thomas Illum Hansen.
- Undersøgende læsning Af Thomas Illum Hansen og
- Dialogisk klassesamtale og lærerens feedback af Vibeke Christensen og Tina Høegh
- Multimodale undersøgelser af litteratur og andre æstetiske tekster Af Nikolaj Elf og Vibeke Christensen
- Mundtlig undersøgelse af litteratur Af Tina Høegh og Nikolaj Elf
- Undersøgelse af æstetiske tekster til børn og unge Af Stine Reinholdt Hansen og Jimmi Michelsen
- Undersøgelse af ældre tekster Af Thomas Illum Hansen, Tom Steffensen og Stig Toke Gissel
- Stilladseret undersøgelse af åbne tekster Af Stig Toke Gissel, Tom Steffensen og Jimmi Michelsen
- Undersøgelse af film og computerspil Af Stig Toke Gissel
- Motivation i litteraturundervisningen Af Tom Steffensen og Thomas Illum Hansen