Telefon: 40 42 63 87
Email: srha1@ucl.dk
To nye rapporter om børns læse- og medievaner
Læremiddel.dk har spillet en central rolle i de to seneste rapporter om børns læse- og medievaner i Danmark. Det er sket i forbindelse med projektet Greb til læselyst, som netop er blevet afrundet på en stor konference om læsning og dannelse på Halmtorvet 9 i København.
I 2017 foretog Læremiddel.dk den hidtil største undersøgelse af børns læsevaner i fritiden. Det skete som en del af projektet Greb til læselyst, som blev ledet af Tænketanken Fremtidens Biblioteker. Målet var at fremskaffe aktuel viden om børns læse- og medievaner, der kunne skabe et bedre grundlag for biblioteksformidling til børn og unge samt at styrke samarbejdet mellem skoler og biblioteker.
En af hovedkonklusionerne er, at børn læser mindre litteratur, end de har gjort, og at andelen af børn, der ikke læser i fritiden, er steget. Samtidig peger undersøgelsen på et stigende og varieret brug af digitale og sociale medier. Undersøgelsen rummer også resultater i forhold til hvem, der inspirerer børn til læsning, hvad de foretrækker at læse, og hvad der kunne få dem til at læse mere.
En kvalitativ opfølgning med interviews af børn
Som opfølgning på den kvantitative undersøgelse foretog Læremiddel.dk i samarbejde med Videncenter for Læsning en række interviews med børn på skoler rundt om i landet. Med samtalerne ville vi gerne have uddybet nogle af børnenes svar. Fx i forhold til hvad de synes om at læse generelt, og hvornår de finder tid til at læse.
En af konklusionerne er bl.a., at det for en stor del afhænger af voksnes initiativ, hvis børns skal have interesse for og kendskab til litteratur. Interviewene peger desuden på, at et styrket samarbejde mellem skoler og biblioteker vil kunne øge og forbedre litteraturformidlingen til børn.
Adgang til læsekonferencens oplæg
Projektet Greb til læselyst blev for nylig afsluttet på en stor konference i København. Ud over en samlet præsentation af resultaterne fra de to læsevaneundersøgelser, var læsning og dannelse på programmet. Blandt oplægsholderne var Undervisningsminister Merete Riisager samt centrale praktikere og forskere inden for læse- og medieforskning.