En generation af stærke læsere – Greb til læselyst

Projektperiode: 1. oktober 2016 - 1. marts 2018
Status: Afsluttet

Formålet med projektet Greb til læselyst er at sætte fokus på børns læselyst, og hvordan børns læselyst og medievaner hænger sammen. Projektet skal skabe ny, forskningsbaseret viden om, hvad der virker og hvorfor.

Projektdeltagere fra Læremiddel.dk

Stine Reinholdt Hansen, Morten Rasmus Puck & Stig Toke Gissel.

Projektbeskrivelse

Med projektet ”En generation af stærke læsere – greb til læselyst” vil Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde med Københavns Biblioteker, Læremiddel.dk og National Videncenter for Læsning sætte fokus på børns læselyst.

Der vil blive udarbejdet ny kvantitativ og kvalitativ viden på området, som tager højde for den digitale udvikling og børns ændrede medievirkelighed. Resultaterne vil blive formidlet i hele landet i samarbejde med centralbibliotekerne i slutningen af 2017. Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Baggrund for projektet Greb til læselyst

Lystlæsning har stor betydning for børns læsekompetencer og læring.
Som den største leverandør af litteratur til fritids- og lystlæsning, har bibliotekerne potentiale for at gøre en stor samfundsmæssig forskel ved at fremme børns appetit på læsning.

Der er allerede i dag en række nationale initiativer og målrettede lokale tiltag på bibliotekerne. Der mangler dog ny, forskningsbaseret viden om, hvad der virker og hvorfor. Der er især behov for nye viden om, hvordan børns læselyst og medievaner hænger sammen.

Formålet med projektet er at sætte fokus på børns læselyst.

Læs mere om projektet Greb til læselyst

Fremtidens Biblioteker
Nationalt Videncenter for Læsning
Artikel i Berlingske

Interview i LæringsCentret nr. 2/18

Tilmeld nyhedsbrev
×
Læremiddel-interesseret?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få nyheder, ny viden og ny forskning direkte i din indbakke.