Effektiv undervisning
Effektiv undervisning stiller skarpt på samarbejdet i undervisningslokalerne i flere end 10 store cases – didaktiske nærbilleder – der giver god mulighed for at iagttage, analysere og vurdere de kvaliteter, der fremmer læringen og det gode samspil mellem lærere og elever.
Effektiv betyder “virkningsfuld”, og det virkningsfulde kan godt kombineres med det dialogiske og demokratiske – også i skolen. Ineffektiv undervisning er der ingen, der går ind for – heller ikke dem, i hvis ører begrebet effektiv klinger negativt. Alle har været elever og kan give eksempler på det virkningsfulde. Lærere kan også ryste eksempler på, hvad der virker og ikke virker, ud af ærmet.
Lærer-elev-samarbejdet i klasseværelset er helt afgørende for kvaliteten i undervisningen, og derfor er det frugtbart at fokusere tæt på lærerens samspil med eleverne. Didaktiske nærbilleder giver mulighed for at iagttage, analysere og vurdere de kvaliteter, der akkurat fremmer kvaliteten, og som gør undervisning effektiv.
Effektiv undervisning er skrevet til lærerstuderende, undervisere, ledere og forvaltningsfolk af fem forfattere med undervisningserfaring fra folke- og efterskoler, professionshøjskoler og universiteter.
Bogens tredje udgave er revideret i forhold til skolereformen, Forenklede Fælles Mål, den digitale udvikling og nyeste forskning om didaktik. I tredje udgave er der desuden tilføjet et helt nyt kapitel om læremidler.