Call for Papers til Tidsskriftet Studier i Læreruddannelse- & Profession
5. februar 2019Tidsskriftet Studier i Læreruddannelse- & Profession: Call for Papers – forår 2019. Emnet er teknologiforståelse i fag og som fag – i læreruddannelse og skole.
Læs aktuelle nyheder om ny forskning, nye udgivelser, konferencer og meget mere.
Tidsskriftet Studier i Læreruddannelse- & Profession: Call for Papers – forår 2019. Emnet er teknologiforståelse i fag og som fag – i læreruddannelse og skole.
Læremiddel.dk har indgået et samarbejde med en lokal virksomhed inden for robotteknologi, KUBO Robotics i Odense. Sammen med robotvirksomheden skal Læremiddel.dks forskere gennem en periode på to år kvalificere læring med robotter til de yngste og samtidig udvikle og afprøve læremidler, som passer til en dansk skolekontekst.
Kulturministeren har udpeget Læremiddel.dk’s Stine Reinholdt Hansen som medlem af det nye Bogpanel, som skal have øget fokus på børn, læsevaner og digitalisering.
The focus in Learning Tech 7 is “The future of reading in a school context”.
Hvad skal vi med læsning i skolen? Dette er temaet for Learning Tech 7, som er planlagt til at udkomme i efteråret 2019.
QUINT – et nyt nordisk Centre of Excellence skal de næste fem år forske parallelt i undervisningskvalitet i alle Nordens lande. Thomas Illum Hansen, forskningschef ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, står i spidsen for forsknings-temaet Videobaseret læreruddannelse.
IBO-Modellen er titlen på en ny bog, der beskriver en ny udviklet projektmodel til grundskolernes arbejde med karrierelæring, vejledning og brobygning til ungdomsuddannelserne.
Læremiddel.dk skal sammen med Københavns Professionshøjskole, University College Nordjylland, VIA University College og Rambøll Management Consulting være med til at udvikle og drive det treårige forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.
… så husk lige at tilmelde dig vores nyhedsbrev! Tilmelder du dig ikke, bliver du strøget af listen … Tilmelder du dig, sørger vi for at holde dig opdateret på den nyeste forskning og viden inden for læremidler. Tilmelder du dig, hører du fra os, når der er spændende konferencer, du kan deltage i. Du […]
“Ind i smagsoplevelsen” er en lærebog til læreruddannelsen om, hvordan cases med fokus på smag kan bruges i faget madkundskab. Den er udgivet af Smag for Livet Forlag, er en del af skriftserien SMAG og kan downloades gratis på Smag for Livets hjemmeside.
Den 25. oktober inviterer Læremiddel.dk til konference, hvor overskriften lyder: It virker! Virker it? Temaet er koblingen mellem teknologi og skole og virkningen af den digitale teknologi. Konferencen henvender sig til alle med interesse i it og pædagogiske spørgsmål, herunder lærere, læreruddannere, pædagogiske konsulenter, CFU-konsulenter, ansatte ved forlag og ministerier med relation til undervisning og it.
Lærere raser og ministeren udtrykker bekymring i forhold til kommunale indkøbsaftaler af digitale læremidler hos forlagene. Er stigningen af indkøb udtryk for et marked i sprudlende vækst eller er det nærmere blevet et uheldigt monopol, der afskærer lærerne selv fra medindflydelse?
Fem greb til læselyst er en ny lille publikation, der i form af en miniplakat – lige til at hænge op – samler fem gode greb til, hvordan du som fagperson og formidler kan styrke læselysten hos børn på mellemtrinnet, og hvordan kan folkebiblioteket kan nå bredere ud til børn, forældre og lærere i skolen.
Hvor langt kan vi komme med kompetenceorienteret matematikundervisning? Den 28. maj forsvarede Rune Hansen på fornemste vis sin ph.d.-afhandling med titlen ”Målstyret kompetenceorienteret matematikundervisning”, hvor han har undersøgt, hvilke potentialer og barrierer der ligger i matematiklærerens arbejde med målstyrede logikker i matematikundervisningen.
Nyt nummer af tidsskriftet Unge pædagoger med temaet Dannet til digitalisering er netop udkommet. Thomas Illum Hansen har bidraget med en artikel om dannelse, digitalisering og dataficering.
Ny håndbog fra Georg Eckert Instituttet samler den nyeste læremiddelforskning. Thomas Illum Hansen fra Læremiddel.dk er bidragyder med et kapitel om brugen af læremidler.
I dag udgiver Læremiddel.dk og Center for Anvendt Skoleforskning en ny rapport, som udgør et bud på, hvordan en kategorisering af digitale læremidler med fokus på deres didaktiske potentiale skal gennemføres.
Sådan indleder Cecilie Eken sin billedbog, Mørkebarnet, som biblioteket i Kolding lige nu har opbygget en interaktiv udstilling over. Udstillingen er blot én af 10 på biblioteker i hele landet og er et led i formidlingsprojektet, Fang fortællingen, som skal skabe mere læselyst og -fordybelse hos børn.
Læremiddel.dk har spillet en central rolle i de to seneste rapporter om børns læse- og medievaner i Danmark. Det er sket i forbindelse med projektet Greb til læselyst, som netop er blevet afrundet på en stor konference om læsning og dannelse på Halmtorvet 9 i København.
I dag afsluttes projektet Greb til læselyst med en stor konference i DGI-byen, hvor bl.a. undervisningsminister Merete Riisager deltager. I den anledning offentliggøres en samlet rapport for både den kvantitative og den kvalitative undersøgelse af børns læsevaner.
The theme for Learning Tech 4 is multimodality.
Temaet for Learning Tech er denne gang multimodalitet.
Keld Skovmand kan nu kalde sig ph.d. efter en veloverstået forsvarshandling, hvor han problematiserer den danske skolereform.
Læremiddel.dk starter et nyt forskningsnetværk om Uddannelse 4.0 med en konference og et netværksmøde den 28. februar 2018, hvor alle er velkomne, og hvor der som afslutning vil blive etableret et forskernetværk.
KiDM-projektet, som står for Kvalitet i dansk og matematik, søger folkeskoler til tredje og sidste forsøgsrunde. Projektet vil med en undersøgende tilgang til undervisning skabe et kvalitativt bidrag til elevernes læring i dansk og matematik. Der vil blive trukket lod blandt alle interesserede skoler.
Fag med Smag er en ny læringsapp med fokus på smag, som indeholder komplette undervisningsaktiviteter til flere af folkeskolens fag. App’en er udviklet til lærere og kan hentes gratis til tablets i app stores.
Merete Riisager har nedsat en ny rådgivningsgruppe, der skal komme med anbefalinger til, hvordan reduktionen af bindende fælles mål kan udmøntes på de digitale læringsplatforme, som skolerne skal bruge.
Digitalt projektarbejde i de frie skoler – et nyt bud på undersøgende undervisning og lærersamarbejde. Heldagskonference den 15. marts 2018.
Forundersøgelserne til KiDM-projektet – Kvalitet i Dansk og Matematik er nu formidlet i lettilgængelige vidensnotater, hvor alle interesserede kan læse om forundersøgelsens hovedpointer, metoder og konkrete tiltag.
Martin Kongshave, Mikkel Munk Ejlersen og Maria Thiemer fra Læreruddannelsen på Fyn vandt torsdag idékonkurrencen ved Danish Entrepreneurship Awards.
I 2018 vil Selskabet for Børnelitteratur igen afholde Statusseminar, hvor der formidles tendenser i børne- og ungdomslitteratur for 2017.
Undervisningsminister Merete Riisager har nedsat en rådgivningsgruppe med viden og erfaring fra folkeskolen, som skal komme med anbefalinger til, hvordan man kan løsne bindingerne i Fælles Mål. Målet er, at lærere og skoler får større frihed til at tilrettelægge undervisningen.
Den sjette internationale Design for Learning-konference løber af stablen den 23.-25. maj 2018 på Universitetet i Bergen.
Læremiddel.dk har foretaget den hidtil største undersøgelse af børn og unges læse- og medievaner i Danmark. Den viser, at der bliver læst færre bøger på børneværelserne, og at det er pigerne, der står for den største tilbagegang.
I tredje nummer af Learning Tech har vi sat fokus på spil, digitale læremidler og undervisning med et særligt fokus på udvikling af lærernes kompetencer.
Den 23. april var der i Jyllands-Postens store uddannelsestillæg en omtale af projektet KiDM – Kvalitet i Dansk og Matematik. Avisen havde besøgt en af skolerne, som deltager i projektets første pilotfase.