Tilbage til teksten
Denne bog har fokus på en litteraturdidaktik, der handler om, hvordan vi i undervisningen kan støtte eleverne i at undersøge æstetiske tekster.
Denne bog handler om, hvordan du i undervisningen kan støtte eleverne i at undersøge æstetiske tekster. Det er oplagt for eleverne i danskundervisningen at lære at undersøge en æstetisk tekst, fordi den æstetiske tekst i sig selv er produktet af en forfatters undersøgelse af verden og livet. Den æstetiske tekst er en invitation til, at vi gennem mødet med tekstens fremmede, men følelsesmæssigt engagerende perspektiv på virkeligheden selv bliver en del af denne undersøgelse.
Titlen på bogen Tilbage til teksten understreger bogens centrale pointe. For det er ikke teksten eller bestemte egenskaber ved teksten, der er udgangspunktet i sig selv. Udgangspunktet for den undersøgende tilgang er den verden, vi som læsere bliver inviteret ind i under læsning af en æstetisk tekst. Og det er på denne baggrund, at forfatterne vender tilbage til teksten og forholder sig til dens eksistentielle indhold, reflekterer over den æstetiske form og ikke mindst forsøger at blive klogere på, hvordan teksten kan berige forståelsen af os selv, vores kultur og omverden.
Bogen er desuden tænkt som grundbog i litteraturdidaktik og henvender sig til lærerstuderende og uddannede lærere, som gerne vil have inspiration til at undervise i litteratur på en ny måde.
Bogen er skrevet på baggrund af forskningsprojektet Kvalitet i Dansk og Matematik, hvor bogens forfattere Thomas Illum Hansen og Stig Toke Gissel sammen med forskerkolleger udviklede en undersøgende litteraturundervisning, som bl.a. lykkedes med at styrke elevernes fortolkningskompetencer.