Er leder af Læremiddel.dk, og har gennem flere år arbejdet med og forsket i læremidler. Han er optaget af at finde begreber for de mange forskellige typer læremidler og metoder til at analysere og vurdere dem. Det interesserer ham meget at udvikle nye læremidler og at finde ud af, hvordan brugerne anvender læremidler, samt hvilken effekt brugen af læremidler har i forhold til læring.
Kan et godt læremiddel gøre din undervisning bedre?
Læremiddel.dk søger dansklærere til et nyt, spændende forskningsprojekt, som undersøger betydningen af et støttende design for undervisningsforløb for lærernes undervisning. I projektet skal lærerne prøve kræfter med et særligt udviklet undervisningsforløb plus en lærervejledning. Hvis du vil være med, skal du undervise i 7. eller 8. klasse i dette skoleår og undervise på en skole, der er abonnent hos Gyldendal.
31/1-2023: DER ER NU LUKKET FOR TILMELDING – TAK FOR DEN STORE INTERESSE
Gør designet af et læremiddel en forskel for dansklærernes undervisning? Det er en tilbagevendende udfordring i folkeskolen, at lærere oplever mangel på tid til forberedelse. Mange er derfor bekymret over, om det koster på kvaliteten af undervisningen. I dette projekt vil vi gerne undersøge om et nyt læremiddel kan styrke kvaliteten i undervisningen.
Læremiddel.dk søger dansklærere til et nyt, spændende forskningsprojekt, som undersøger betydningen af to forskellige støttende læremidler for lærernes undervisning. Begge læremidler består af et særligt udviklet undervisningsforløb plus en lærervejledning.
Projektet gennemføres som et forsøg. Det vil sige, at nogle deltagere prøver et bud på et godt læremiddel til danskundervisningen, mens den anden gruppe prøver et andet bud på et godt læremiddel. Formålet er at blive klogere på lærernes oplevelser afhængigt af hvilket læremiddel, de har prøvet.
Hvis du vil være med, skal du undervise i 7. eller 8. klasse i dette skoleår og undervise på en skole, der er abonnent hos Gyldendal.
Du kan tilmelde dig projektet via linket, og vi vil bede dig om at afgive nogle baggrundsoplysninger, ligesom at vi beder dig om at besvare nogle spørgsmål om din holdning til undervisning.
Tilmeld dig projektet her (LUKKET FOR FLERE TILMELDINGER)
Formålet med det nye forskningsprojekt, der hedder ”Læremidlet og lærerens undervisning”, er at skabe viden om, hvordan fremtidens undervisningsforløb i danskfaget skal se ud. Forskningsprojektet er en del af et samarbejde mellem Nationalt Videnscenter for Læremidler, Læremiddel.dk, og Forlaget Gyldendal.
Ved at deltage får du mulighed for at:
- Prøve et nyt, innovativt undervisningsforløb på 10 lektioner – før alle andre får adgang til det.
- Vinde en danskhåndbog fra Gyldendal.
- Deltage i lodtrækning om gevinster a 5 x 2000 kr.
I forsøget vil du som deltager få mulighed for at prøve kræfter med et spritnyt læremiddel i dansk, der forsøger at lægge op til, at din forberedelse og undervisning foregår lidt anderledes end normalt.
Desuden vil deltagere efter projektet deltage i lodtrækning om danskhåndbøger – Grib Litteraturen og Skrivebussen – samt pengepræmier af 5 x 2.000 kr. Vinderne kontaktes per e-mail efter projektet.
Hvad indebærer deltagelse?
- Du skal gennemføre et undervisningsforløb af 10 lektioner i perioden fra uge 8-12, 2023.
- Du får adgang til undervisningsmaterialet via Gyldendals fagportal.
- Du skal besvare et kort online spørgeskema af 8-10 minutters varighed i uge 9 og uge 13.
Som deltager skal du gennemføre et undervisningsforløb i dansk af 10 lektioners varighed med en 7. eller 8. klasse, som du underviser til hverdag. Du får fem uger til at gennemføre undervisningsforløbet i perioden fra uge 8 til uge 12, hvor du frit kan disponere hvordan lektionerne placeres. Det er en forventning, at du læser lærervejledningen og forbereder undervisningen, når du underviser med det nye forløb. Adgangen til undervisningsforløbet foregår online via Gyldendals Fagportal, og derfor er det en forudsætning, at din skole er abonnent.
Efter at have gennemført undervisningsforløbet skal du besvare et kort online spørgeskema om din oplevelse af undervisningsforløbet i uge 9 og uge 13. Spørgeskemaet har en varighed af fem minutter, og det kan besvares elektronisk derhjemme.
Hvad får du ud af at deltage?
Hør Stig Toke Gissel fortælle om, hvad du får ud af at deltage i forskningsprojektet i videoen herunder.
Vi har udviklet to nye bud på læremidler til litteraturundervisning i fortolkning. Det er forløb, der gør brug af spændende og prisvindende litteratur: Novellen Slik af Naja Maria Aidt og novellefilmen Oktoberdreng af Søren Green. Forløbene ligger op til en undersøgende tilgang til fortolkning. Blandt andet skal eleverne finde spor i teksterne for at underbygge deres tolkninger, og så skal de lave små multimodale produktioner, som støtter deres tolkningsproces.
Sådan tilmelder du dig
Du kan tilmelde dig projektet via linket, og vi vil bede dig om at afgive nogle baggrundsoplysninger, ligesom at vi beder dig om at besvare nogle spørgsmål om din holdning til undervisning.
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål på projekt@laeremiddel.dk.
Hvem står bag projektet?
Forskningsprojektet ledes af docent, ph.d., Stig Toke Gissel (UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole) i samarbejde med lektor, ph.d., Dorte Carlsen (UC SYD) og adjunkt, ph.d., Morten Pettersson (UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole).
Nationalt Videncenter for Læremidler, Læremiddel.dk, finansierer og står bag forskningsprojekter. Videncentret arbejder med at inspirere lærere i forhold til nye undervisningsforløb og læremidler, ligesom videncentret står bag forskning inden for læremidler, didaktik og teknologi.
Desuden deltager Marianne Oksbjerg (Professionshøjskolen UCN), Sofia Esmann Busch (Professionshøjskolen Absalon) og Lone Nielsen (UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole).