Herunder ser du alt indhold omhandlende litteraturundervisning.
I denne uge udkommer antologien Undersøg litteraturen – engagerende undervisning i æstetiske tekster. Antologien præsenterer grundlaget og principperne for en undersøgende didaktik, der engagerer eleverne i danskfagets vidt forskellige teksttyper, og henvender sig til undervisere og studerende på læreruddannelsen, læsevejledere og dansklærere i grundskole og ungdomsuddannelser.
Kunsten at læse er udpeget af Folkeskolen.dk som værende en af de vigtigste pædagogiske udgivelser sidste år. For “i denne bog er alt anderledes. Sproget er fantasifuldt, levende, billedrigt og inspirerer til undervisning i litteratur”.
I dag udkommer bogen “Tilbage til teksten” med en ny litteraturdidaktik, der handler om, hvordan vi i undervisningen kan støtte eleverne i at undersøge æstetiske tekster.
Denne bog har fokus på en litteraturdidaktik, der handler om, hvordan vi i undervisningen kan støtte eleverne i at undersøge æstetiske tekster.
Kunsten at læse har et klart og tydeligt budskab, der drejer sig om, at litteraturen skal tilbage til den enkelte læser – med fokus på de mennesker, som netop er i gang med at lære at læse litteratur, nemlig folkeskoleeleverne.
Læreruddannelsen skal være forskningsbaseret. Det taler politikere, uddannelsesforskere og læreruddannere en del om. Et helt oplagt sted at lade de studerende møde forskning – og udvikle praksis med dem – er de såkaldte specialiseringsmoduler. Det fortæller vi lidt om her.
I KiDM-projektet er der udviklet helt nye undervisningsforløb til undersøgende undervisning i æstetiske tekster. Når vi kalder det æstetiske tekster, så er det fordi vi arbejder ud fra et bredt tekstbegreb. I forløbene er der både brugt noveller, en roman, et digt, et computerspil, en tv-serie og en kortfilm.
Kan man lave fjernundervisning for sin 7.-8. klasse med brug af en kortfilm? Med vores undervisningsforløb om filmen ”Søn” (Kristoffer Kiørboe, 2014) er det blevet nemmere at gøre forsøget.
SKAM er et godt undervisningsforløb, der har vist sig at have stor appel til eleverne. Og i følge interviews med både lærere og elever er det et af de mest populære forløb, vi har lavet til litteraturundervisningen i dansk i KiDM-projektet (Kvalitet i Dansk og Matematik).