Ny bog: Digital projektdidaktik
I antologien Digital projektdidaktik præsenterer og dokumenterer en række forskere fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole en ny forståelse af projektdidaktik i grundskolen med afsæt i et stort forsknings- og undersøgelsesprojekt på de frie grundskoler. Der er i antologien fokus på at understøtte stilladseringen i klasserummet samt på digitale undervisnings- og læremidler.
Det kan ikke undgås, at elever skal benytte sig af digitale læremidler og digital undervisning i deres projektarbejde i skolen. Så hvordan bliver elever mere projektkompetente, hvordan lærer de at arbejde kritisk og kreativt med teknologi, så de opnår en høj faglighed i de åbne læreprocesser, samtidig med at læreren bedst rammesætter den digitale undervisning? Disse spørgsmål har en række forskere fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole analyseret i bogen Digital projektdidaktik.
Bogen forsøger at imødegå eksklusionsmekanismer, når elever skal arbejde selvstændigt med projektarbejde. Og for at understøtte elevernes stilladsering, kommer forskerne bag bogen med en række forslag til faglige loops og centrale projektkompetencer.
Digital projektdidaktik udspringer af stort udviklings- og forskningsprojekt
Bogen præsenterer og dokumenterer en ny projektdidaktik for grundskolen, hvor både inklusion i klasserummet og digitale undervisnings- og læremidler er i fokus. Antologien indeholder desuden en række empiriske studier af digitalt understøttet projektundervisning fra både lærer- og elevperspektiv.
Undervisningsobservationerne, som danner grobund for antologien, udspringer sig af et stort udviklings- og forskningsprojekt hvor otte grundskoler har deltaget. Forskerne har således observeret undervisningen på otte skoler, i seks klasser på hver af skolerne, over fire hele dage. Datamængden er desuden blevet indsamlet med et digitalt observationsværktøj. De deltagende skoler repræsenterer flere forskellige typer af både fri- og privatskoler.
Bogen stiller skarpt på redskaber og centrale temaer
Bogen giver et billede af en ny forståelse af projektarbejde og en række didaktiske redskaber for lærere og skoleudviklere. Der er ligeledes fokus på detaljerede empiriske studier, der undersøger centrale temaer som omhandler elevens motivation og deltagelse i projektarbejdet, lærerens stilladsering, udvikling af elevernes teknologiforståelse og projektkompetencer samt deres produkter og samarbejder.
Digital projektdidaktik er udgivet på Aarhus Universitetsforlag.
Bogen er redigeret af Stefan Ting Graf, docent, ph.d. og Stinus Lundum Storm Mikkelsen, lektor, cand.mag., ved Center for Anvendt Skoleforskning.