Herunder ser du alt indhold omhandlende læsning.
Tidsskriftet LæringsCentret, der udgives af Pædagogisk LæringsCenterForening, har i marts 2018 et temanummer om læselyst. De bringer et interview med Stine Reinholdt Hansen om børns læsevaner på baggrund af projektet “En generation af stærke læsere – Greb til læselyst”.
In grade 1, Danish students used a talking book with TTS (text-to-speech) and participated in a learning design with emphasis on decoding and reading for meaning in written text.
“Børns læsevaner 2017: Overblik og indblik” er den samlede afsluttende rapport fra projektet “En generation af stærke læsere – Greb til læselysten”.
Denne baggrundsrapport gennemgår stikprøveudtrækningen til spørgeskemaundersøgelsen ”Børns læsning 2017 – En kvantitativ undersøgelse af børns læse- og medievaner i fritiden”, som er foretaget af Læremiddel.dk på vegne af Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Nomineringen af Stine Reinholdt Hansen sker i høj grad på baggrund af de to store læsevaneundersøgelser, som hun står bag. Med den seneste undersøgelse i 2017, ”En generation af stærke læsere – greb til læselyst” ville Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde med Københavns Biblioteker, Læremiddel.dk og National Videncenter for Læsning sætte fokus på børns læselyst.
Kulturministeren har udpeget Læremiddel.dk’s Stine Reinholdt Hansen som medlem af det nye Bogpanel, som skal have øget fokus på børn, læsevaner og digitalisering.
The focus in Learning Tech 7 is “The future of reading in a school context”.
Hvad skal vi med læsning i skolen? Dette er temaet for Learning Tech 7, som er planlagt til at udkomme i efteråret 2019.
Fem greb til læselyst er en ny lille publikation, der i form af en miniplakat – lige til at hænge op – samler fem gode greb til, hvordan du som fagperson og formidler kan styrke læselysten hos børn på mellemtrinnet, og hvordan kan folkebiblioteket kan nå bredere ud til børn, forældre og lærere i skolen.
Sådan indleder Cecilie Eken sin billedbog, Mørkebarnet, som biblioteket i Kolding lige nu har opbygget en interaktiv udstilling over. Udstillingen er blot én af 10 på biblioteker i hele landet og er et led i formidlingsprojektet, Fang fortællingen, som skal skabe mere læselyst og -fordybelse hos børn.
Læremiddel.dk har spillet en central rolle i de to seneste rapporter om børns læse- og medievaner i Danmark. Det er sket i forbindelse med projektet Greb til læselyst, som netop er blevet afrundet på en stor konference om læsning og dannelse på Halmtorvet 9 i København.
I dag afsluttes projektet Greb til læselyst med en stor konference i DGI-byen, hvor bl.a. undervisningsminister Merete Riisager deltager. I den anledning offentliggøres en samlet rapport for både den kvantitative og den kvalitative undersøgelse af børns læsevaner.
Adgang til bøger og læsning er afgørende for børn og unges selvværd og uddannelse. Derudover udvikler litteratur empati, styrker sociale kompetencer og giver ro.
Er den fin med kompasset? Hvem sætter kursen for fremtidens danskfag. Konferencen inviterer danskfolk fra grundskolen, ungdomsuddannelserne, læreruddannelsen og universitetet til et fælles fagdidaktisk mødested.
Konferencen sætter fokus på udfordringer, udviklingsmuligheder og samarbejdspotentialer mellem folkebibliotek, folkeskole og hjem i en tid, hvor børn (og voksne) bliver mere og mere digitale.
Formålet med projektet Greb til læselyst er at sætte fokus på børns læselyst, og hvordan børns læselyst og medievaner hænger sammen. Projektet skal skabe ny, forskningsbaseret viden om, hvad der virker og hvorfor.
Vi kender trailers fra filmens verden, hvor de bruges til at pirre vores nysgerrighed og lokke os i biffen. Hvordan kan vi overføre nogle af disse egenskaber til bogens verden, så vores lyst til at fordybe os i ny roman vækkes? Det ser det internationale EU-projekt ReadIT nærmere på, når der skal udvikles et koncept for at få elever til at lave såkaldte book trailers i undervisningen.