Herunder ser du alt indhold omhandlende teknologiforståelse.
Her finder du en artikelserie om kunstig intelligens i klasseværelset, der består af fire artikler. De første to artikler sigter på kombinationen af danskfaget og teknologiforståelse og præsenterer konkrete aktiviteter i dansk, der lader elever udforske sprogmodeller og samtidig reflektere over litterære genrer og stilistik. Den tredje artikel dykker ned i emnet sprogmodeller og giver en introduktion til, hvad de er. Den sidste artikel er en kommentar, der problematiserer vores tilbøjelighed til at “antropomorficere” kunstig intelligens.
Dette arbejdspapir bidrager til et fagdidaktisk vokabular, som kan understøtte udvikling og analyse af læremidler i teknologiforståelse. Hvor eksisterende modeller og værktøjer til læremiddelanalyser har et almendidaktiske sigte, er dette arbejdspapir rettet specifikt mod teknologiforståelse, og har altså et fagdidaktisk sigte.
Se eller gense Rasmus Leth Vergmann Jørnøs spændende og visionær tiltrædelsesforelæsning med titlen Docent i Teknologiforståelse og Teknologididaktik og læs om Rasmus’ fremadrettede fokus som docent.
Rasmus Leth Vergmann Jørnø er ansat som ny docent i teknologididaktik og teknologiforståelse, og kommer i sin nye stilling til at være tilknyttet afdelingen for anvendt forskning i pædagogik og samfund på UCL. I den forbindelse har vi interviewet Rasmus for at blive klogere på, hvad et docentur i teknologididaktik og teknologiforståelse skal bidrage med. Læs hele interviewet med Rasmus Leth Jørnø her.
I forbindelse med boglanceringen af “Håndbog i scenariedidaktik”, afholder DPU en lanceringskonference den 10. juni 2022, hvor der både indbydes til fælles samt fagopdelte dialoger på baggrund af bogens indhold og cases. Forskere fra Læremiddel.dk har medvirket til at skrive flere af bogens kapitler, der præsenterer scenariedidaktikken, og hvordan denne praktiseres i skolens fag. Thomas Illum Hansen har medvirket til bogens afsluttende kapitel, hvor han har kastet et kritisk lys på scenariedidaktik.
Se eller gense webinaret ‘Imens vi venter på Bett 2022’ med inspiration, idéer, vidensdeling og paneldebat med deltagelse af Thomas Kjærgaard fra Læremiddel.dk. Webinaret er gratis tilgængeligt og er en mini-udgave af Bett-konferencen 2022, der løber af stablen i London i marts.
I forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning er en ny hjemmeside netop gået i luften. Her kan forsøgsskoler og andre interesserede i fagligheden klogere på forsøget.
Tidsskriftet Studier i Læreruddannelse- & Profession: Call for Papers – forår 2019. Emnet er teknologiforståelse i fag og som fag – i læreruddannelse og skole.
Læremiddel.dk skal sammen med Københavns Professionshøjskole, University College Nordjylland, VIA University College og Rambøll Management Consulting være med til at udvikle og drive det treårige forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.
Dette projekt analyserer det didaktiske design og det didaktiske potentiale i Gyldendals fagportal for Teknologiforståelse. Desuden gennemføres observationer af læremidlet i brug og interviews med lærere.
Det samlede forsøgsprogram for obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen skal afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen, så eleverne lærer at forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.
Læs her, hvordan du på én gang kan arbejde med at skrive historier efter berettermodellen og undersøge chatbots i et teknologiforståelsesperspektiv.
Historien bag de sprogmodeller, der kører under motorhjelmen på de meget omtalte AI-chatbots, giver en idé om, hvad en sprogmodel egentlig er.
Undgå at tale om AI-chatbots i ord og vendinger, der giver indtryk af, at de har bevidsthed. Det giver det klareste fagsprog i teknologiforståelsesfaget.
Læs her, hvordan du på én gang kan arbejde med litterære genrer og undersøge chatbots i et teknologiforståelsesperspektiv